Svar: Vågner efter kort tid i dagslure
23. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Sanne
Tillykke med jeres lille dreng og jeg er ked af at høre at I har haft så hård en start, men det lyder som en rigtig god beslutning at Mads nu får Nan HA og det er rigtig dejligt at han nu sover så godt om natten.
Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt, ofte 3-4 korte lure i løbet af dagen, sidste lur ligger ofte sidst på eftermiddagen eller først på aftenen og ofte er barnet meget vågen om aftenen, mod så at sove rigtig godt natten igennem.
Man kan godt omkring 2 måneders alderen forsøge at indføre nogle faste putteritualer, det vil sige putte på samme måde, - give mad, skifte bleen, give mad igen, svøbe og så putte med en sut og en sutteklud og en bestemt sang, bestemte kærtegn osv. Men kan kan ikke putte barnet til bestemte tider, der er man nødt til at flexe og prøve at putte barnet, når det viser behov herfor.
Det er således helt alderssvarende at Mads først sover om aftenen omkring kl. 22, at han sover godt om natten og at han så sover kortvarigt i løbet af dagen og her tager 3-4 lure. Det er dog rigtigt, at det vil være rigtig godt, hvis bare en af disse lure kunne være lidt længerevarende og således varer 2 timer eller mere...
Når han vågner efter ca 45 minutter, så er det fordi det er her at han skifter søvnfase. Han er som du skriver ikke rigtigt vågen og ligger og småklynker og har svært ved at komme videre i søvnen. Nogle gange virker barnet også søgende og man kan derfor nemt komme til at tage barnet op fordi man tænker han er sulten.. I stedet er det helt rigtigt det du gør, at du triller ham, vugger ham lidt, prøver at få ham til at sove videre. Nogle gange er man nødt til at atter at give ham en lille smule mælk - andre gange vil en sut og en sutteklud, en hånd med lidt tyngde på hans krop, lidt stille kærtegn og et stille "ssyyy" være nok.
Så måde at lære ham at sove lidt længere på i løbet af dagen er altså ved at forsøge at holde ham sovende, stå parat når du ved at han er ved at vågne op og så forsøge om du kan hjælpe ham videre i søvnen igen.
Det er helt rigtigt at der er lidt lyde udenfor, som han naturligvis registrerer, men det er stadig godt for ham at ligge ude. Det er derfor også godt for ham at vende ham til at sove i sin vogn og dermed også vende sig til lydende. Så gør det til en vane at han skal sove en lur dagligt i vognen, gør det evt til en god vane at køre ham en tur hver dag, men turen skal så være så lang at du kommer forbi de 45 minutter, hvor han plejer at vågne op...
Andre gange kan du gøre det at du lægger dig med ham på jeres seng. Evt. en lille pude under hans hoved, så han ligger lidt skråt imens han får flasken og så prøve om du ved at være hos ham, kan hjælpe ham med at finde roen og komme videre i søvnen, lige præcis der, hvor han skifter søvnfase.
Det hjælper ofte også børn at komme videre i søvnen, hvis de er svøbt. Prøv derfor også at svøbe ham, så han rent fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv.
Det lyder således rigtig fint det du gør og jeg kan fornemme at du gør dig rigtigt mange gode tanker. Tiden arbejder dog også for jer...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske