Brev:
Svært ved at dele legetøj
23. januar 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Svært ved at dele legetøj
Kære Helen
Tusinde tak for dit svar sidst jeg skrev, vores datter sover nu med en lille fin lampe på sit værelse, så hun ved hvor hun er når hun vågner om natten. Den vinkel havde vi slet ikke selv tænkt på.
Jeg har endnu en ting jeg går og tænker lidt over, for hun har bare så svært ved at dele legetøj. Hun er en pige der i det hele taget ved hvad hun vil og er i øjeblikket i gang med at lære at tage tøj på og gud nåde og trøste den der tør prøve at hjælpe hende. Hun er også ved at smide bleen, hun vil i hvert fald gerne selv, men har stadig lidt for mange uheld til at vi helt har taget den af hende endnu.
Men hun kan slet ikke klare at skulle dele legetøj, det er ikke et problem når hun er sammen med fætter og kusine på 5 og 6 år, da de ikke tager legetøjet for selv at lege med det, men for at lege med det sammen med hende.
Men når vi er sammen med vores venner som har jævnaldrende børn, dvs børn på 1-4 år, ender hun med slet ikke at lege for hun har hele tiden for travlt med at passe på alt sit legetøj, hun bliver således meget frustreret, meget gal og ked af det.
Vi har fredet hendes barnevogn, da det er hendes ynglingslegetøj og sagt at den skal de andre bare lade være og så bruge en anden barnevogn vi også har, dette har fungeret fint indtil videre. Men jeg spørger for at høre om du har nogle råd til at lette denne periode for hende, vi er helt klar over at det er noget som skal læres, men hvad kan vi som forældre gøre for at støtte op om hende.
Når vi er i byen er det også et problem fordi hun simpelthen får ejerfornemmelser over deres legetøj, hun ligger også helt knust på græsplænen når det er hendes tur til at vente på at gynge.
Jeg gør tit det at jeg prøver at tage konflikten i opløbet - gammel vane da hun en overgang bed meget, jeg tager hende væk fra konflikten og prøver kort at forklare reglerne og herefter forsøger jeg at aflede hende. Jeg er tvivl om, om jeg bare trækker pinen ud, skal det bare læres på den hårde måde?
Det er jo lidt synd når hun jo faktisk rigtig gerne vil lege med disse børn, og det er også nogle vi ret ofte er sammen med.
På forhånd tak
Christina