Svar: Kostplan - 6 mdr.
23. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Din plan for dagen ser rigtig fin og helt alderssvarende ud og det er en plan som dagplejer fint kan følge:o)
Du skal regne med at din dreng skal have flaske og modermælkserstatning indtil han er 12 måneder gammel, men i takt med at han begynder at indtage mere og mere rigtig mad, så vil hans behov for mælk naturligt nedsættes.
I øjeblikket får han 4 flasker i døgnet, drikker ialt ca 750ml mme + det han får via grød og mos, og det er helt passende. Denne mængde skal du regne med nogenlunde at bibeholde indtil han er ca 9 måneder gammel, herefter vil han kunne begynde at få mere komælk og vil således kunne få lidt tykmælk eller lignende f.eks. om eftermiddagen. Frem mod 12 måneders alderen nedsættes mælkebehovet så stille og roligt til ca 500ml mælk, hvoraf de ca 400 skal være mme for at hans jernbehov bliver dækket.
Med hensyn til mad med klumper, så kommer det stille og roligt, de fleste børn er omkring 8 måneder inden de rigtigt er i stand til at tygge og derfor er det ofte heromkring at man begynder med rugbrødshapsere og mere familiemad i stykker.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med indkøringen i dagpleje.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske