Svar: Hva' skal vi lege...
23. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Emilies mor
Tak for dit dejlige og åbenhjertige brev, jeg ved at der er rigtigt mange andre mødre som vil nikke genkendende til det du fortæller, du er bestemt ikke den eneste som ikke har lyst til at lege legetante hele dagen, som synes det kan være svært at aktivere dit barn eller som i det hele taget synes at det at være mor kan være ret anstrengende i perioder:o)
Jeg tror det inderst inde handler meget om at vi gerne vil være perfekte, vi har en eller anden idé om at vi skal synes det er så hyggeligt og skønt hele tiden, vi skal vise vores barn opmærksomhed, være rolige og rummelige, være sjove, tolerante. tålmodige, veloplagte, have tænkt over hvad vi gør og hvorfor og samtidig skal vi jo også helst sørge for at lave sund mad hver dag, prioritere vores tid, så familien i hvert fald ikke lider under det, vi skal helst ikke være for humørsvingende, vi skal være en god mor, en god partner, en god kvinde, en god elsker for vores mand - nå ja, så skal vi jo også lige huske os selv... Og det må vi faktisk godt.
Jeg tænker derfor at du et eller andet sted skal give dig selv lov til at være noget for dig selv. Der er ingen tvivl om at du er en mor med et meget stort hjerte og der er slet ingen tvivl om at du er den perfekte mor for din datter. Men det er du altså også selvom du ikke leger legetante hver dag. Du behøver det altså ikke.
Men hvad skal du så stille op spørger du, for selvfølgelig skal du lave nogle ting med din datter, når du har hentet hende. Men det kan jo godt være de dagligdags ting, tage hende med ud og ordne vasketøj, tage hende med i køkkenet, give hende en støveklud og lade hende gå igang med den. Det kan også være at sætte hende i badekaret med en vandkande og en skål, det kan også være at hun bare skal have lov til at lege med noget af sit legetøj.
Hun må gerne aktivere sig selv, du behøver ikke være om hende hele tiden, sæt hende f.eks. ved bordet med en voksdug, et forklæde på, nogle farver, modellervoks eller lignende (hold øje med at hun ikke spiser det), det er også tilladt en gang imellem at sætte hende foran teletubbies eller noget andet, så du lige kan få 20 minutters pause. En ballon kan f.eks. også give rigtig god underholdning (lige indtil den springer...) og I kan sidde og trille bold mellem hinanden.
Tag hende også med ud at handle, som du gør og det er fint at du tager hende på legepladsen eller lignende en gang imellem, men det behøver altså ikke være hver uge.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt kunne deltage mere i de dagligdagsting, hjælpe med maden, borddækningen osv. og det kan hun ikke endnu. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun også kunne lege mere selv. På den måde arbejder tiden også for jer.
Hvis du har brug for inspiration til lege, så findes der flere bøger med aktiviteter for børn. Du kan blandt andet bruge Politikens "Leg med dit barn 1-8 år" af Lotte Paarup.
Så mine tanker er altså at du gør det rigtig godt og at du skal prøve at skrue forventningerne til dig selv lidt ned. Det er altså rigtig fint, du behøver slet ikke gøre så meget og din datter tager ikke skade af at tulle lidt rundt for sig selv. Det er okay at du nogle gange prioriterer at lave dit arbejde, når hun er sendt af sted og så laver de praktiske ting, efter hun er hentet, så må hun følge med, se på når du laver noget. Det er også okay at du nogle gange henter hende lidt senere, fordi det passer bedre ind i planen.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, hvis andre giver deres besyv med, så skal jeg lade dig det vide.
Pas godt på hinanden fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske