Svar: Sov nu lille skat...
24. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Jeg tror at mange ville sove meget bedre, hvis vi havde indrettet os med senge som var 4x4 meter, - så ville der være bedre plads til både børn og voksne og det ville sandsynligvis give flere rolige nætter for de fleste...
Det er jo meget kulturelt bestemt om man sover sammen eller ej, I nogle kulturer er det helt almindeligt at alle sove sammen, sover i samme rum og i samme seng og sammenligner vi os selv med dyreriget, så ligger de fleste dyr også tæt sammen, når de sover.
Der er undersøgelser som viser at jo mere berøring og fysisk kontakt et barn får i barndommen, jo roligere og mindre ængstelig vil hun være som voksen, simpelthen fordi fysisk kontakt og nærhed regulerer stresshormonerne i vores hjerne.
For mig at se er det således også helt naturligt at jeres datter med den alder hun har nu, hvor hun går i vuggestue og bevæger sig mere fysisk rundt (selvom hun endnu ikke går), men naturligt ikke er så tæt på jer om dagen - så søger kontakten med jer om natten. Og for mig at se er det derfor rigtig fint at I giver hende den kontakt og nærhed I oplever at hun har brug for - det må I naturligvis gerne.
Når det er sagt, så skal man dog også være opmærksom på at hun jo bliver mere og mere bevidst og at hun derfor også mere direkte vil bede om at ligge hos jer. Det kan således godt blive sværere og sværere med tiden at få hende tilbage til egen seng. I skal derfor overveje hele tiden, hvordan I gør tingene og hvad vaner og rutiner I kan leve med på sigt.
Jeg synes det er rigtig godt og meget positivt at I sørger for at putte hende i egen seng og hele tiden betrygger hende i at sove der, at falde i søvn der. Man kan jo så på sigt håbe på at hun føler sig tryg nok til at kunne sove videre der også, selvom hun vågner ud på natten. I skal således være opmærksomme på om hun begynder også at vægre sig mod at sove der og tænke over om hun mon ikke nogle gange kan puttet i sin seng igen og sove videre der, så det ikke automatisk bliver til at hun kommer ind til jer, når I selv går i seng... som du selv skriver, så er det også dejligt at have sin seng for sig selv.
Jeg synes altså at det skal være en balance. Det er fint at I lige nu prøver at give hende den ekstra kontakt, i fornemmer at det hjælper og I synes at I de sidste måneder har forsøgt meget og nu oplever I at få lidt flere sammenhængende timer. Men når I så atter har mod på at prøve, så forsøg igen at betrygge hende i at sove videre, hvor hun først er lagt og se om I ikke kan lære hende det. Alternativet til jeres seng, kan så i givet fald være en madras på gulvet...
Jeg synes på sigt, at det vil være rigtig godt, hvis hun kunne blive puttet i sin seng, og hvis hun så vågner tidlig morgen, så kan hun komme ind til jer. Hvis hun vågner igen allerede kl. 24, så skal hun forsøge at blive puttet i egen seng igen.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske