Brev:
At falde i søvn alene uden gråd
21. februar 2004
Alder:
7 mdr.
At falde i søvn alene uden gråd
Vores datter på 7 mdr. vil absolut ikke falde i søvn i sin egen seng - eller andre steder i øvrigt - uden at en af vi forældre er der hos hende. Det vil vi også gerne være, men efterhånden tager der 1½ time at få hende til at falde i søvn om aftenen, og det synes jeg er ALT for længe.
Om dagen sover hun ca. 1 time (falder oftest i søvn under amning) om formiddagen og 2-3 timer om eftermiddagen (falder i søvn, når vi kører tur eller bare kommer ned i barnevognen) og vågner senest kl. 16, og hun er meget træt, når vi putter hende, men når lyset slukkes, slår hun øjnene op.
Grunden til at vi lægger hende så forholdsvis sent i seng er, at hun maksimalt sover 8-9 timer om natten, og da jeg endnu har barsel, er det ideelt først at stå op kl. ca. 7.
Omkr. kl. 21.30 starter jeg med "aftenamningen", som oftest varer knap en time. (Hun er meget sulten inden natten, men spiser til gengæld ikke i løbet af natten.) Derefter starter showet - hun falder som regel i søvn, men vågner, når hun skal have børstet tænder efter mælken, og selv om vi har et fint putteritual med sang, nus, holden om og puttebamse, ja så skriger hun uafbrudt, så snart vi går. Og fortsætter ofte, selv om vi kommer igen og trøster.
Hun mosler rundt i sengen, sparker, fægter med armene og græder. Efter 1-1½ time er der ro, og så kommer natten med adskillige opvågninger etc. Det ender oftest med at hun ender i vores seng for at vi kan få bare lidt søvn.
Jeg er meget træt af dette roderi, og synes, vi har prøvet "alt". Det er hårdt at lade hende græde længe, og græde sig i søvn skal hun bestemt ikke - men det er jo også din holdning, kan jeg forstå. Det ender altid med at min mand tager tjansen med at få hende til at sove, da jeg slet ikke kan klare det skrigeri, når jeg ved, hun er træt, mæt, har en tør ble og ikke fejler noget.
Har du et par forslag til, hvad vi kan gøre? På forhånd tak - det er suverænt at have dig, da vi ikke har sundhedsplejersker her i Canada.
Venlig hilsen
Mette