Svar: Det er svært med den søvn
24. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at lillebror hos jer er en meget opmærksom lille dreng, som på en gang rigtigt gerne vil følge med i alt og på den anden side, også har rigtig svært ved at alt for mange stimuli. Det er altså en balance at finde ud af hvad der er for meget og hvad der er for lidt...
Det lyder rigtig godt, at I er begyndt at svøbe ham, fordi det hjælper ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Derudover så er det også rigtig godt at I forsøger at putte ham om aftenen, så han der kan få en ekstra lur og måske så undgå at blive overtræt. Man kunne også forsøge med en ekstra lur sidst på eftermiddagen, - det vender jeg tilbage til. Rytmen med at powernappe lidt om aftenen og så først rigtigt gå til ro for natten og sove mellem 23-04 lyder helt alderssvarende og rigtig fin og måske det har ændret sig lidt tilbage dertil, nu hvor jeg svarer dig i dag...?
Spørgsmålet er dog hvorfor han vågner hyppigt om natten, han lyder jo til at være ked af det, ikke sulten og ikke som om han søger underholdning - er du sikker på at han ikke har ondt? Da han har en storesøster, så skal du naturligvis være opmærksom på om hun kan være forkølet og smitte ham, så han bliver syg på grund af det - problemer med ørerne, tilstoppet næse og svært ved at trække vejret osv. Nogle gange så bliver de små jo smittet fordi vi har større søskende og der er ikke så meget at gøre ved det, desværre. Måske dryppe ham i næsen og elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet.
En sut er også en rigtig god idé, hvis han har svært ved at kapere luften, når den skal igennem maven, så hjælper det ofte med en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mad og luft videre i systemet, hvor det at sutte på brystet hjælper kortvarigt - der kommer jo også mere mad med. Lidt kogt vand hjælper nogle gange og giver lidt ro, så det kan I forsøge. Jeg synes det er rigtig fint at I derfor arbejder på at få ham til at tage sutten mere.
Da han tager så fint på, så vil det være okay at forsøge med lidt kogt vand, det kan være rent kogt vand eller I kan komme lidt sukker i. Man ved at sukker virker smertestillende, så hvis han har ondt i maven på grund af en bøvs eller lignende, så kan det have en beroligende effekt. I kan blande 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand. Kogt vand kan evt. gives sammen med sutten og det kan være en måde at lære ham at tage sutten på.
En anden idé kan være at sætte sutten på en sutteklud, det at ligge med en klud ved ansigtet giver ofte barnet en ro, det minder lidt mere om at ligge ved brystet og barnet føler sig skærmet af kluden ved ansigtet.
Jeres lille dreng har en alder nu hvor han naturligt får flere og flere indtryk i løbet af dagen og derfor meget let bliver overstimuleret. Nogle børn er utroligt gode til at vise tegn - det er let at se om de er sultne, trætte eller hvad der er galt, men hos andre børn er det svært at tyde deres signaler og netop i 2 måneders alderen får mange børn hurtigt for meget og desværre ofte uden at man egentlig opdager det, det er først når de pludselig græder og slet ikke kan finde roen, at man opdager, hvor overstimulerede de måske egentlig er..:o)
Det er klart og helt naturligt, at der er mere uro hos jer i løbet af eftermiddagen og aftenen og derfor er det også naturligt at det er der lillebror reagerer med mest uro. Om dagen sover han jo rigtig godt og det er fint, men sidst på dagen er det som sagt en balance om at ville følge med og samtidig det svære at kunne sige fra og vise, når det er for meget.
Om eftermiddagen har I naturligt ikke samme ro, som om natten og i dagtimerne, hvor storesøster er i dagpleje. Vi har tit også lidt mere travlt sidst på dagen, hun skal jo hentes, tøjet skal vaskes, maden skal laves osv. samtidig med at storesøster også kræver din opmærksomhed og derfor kan du ikke hellige dig lillebror på samme måde. De to børn er også interesserede i hinanden, hun vil ham også rigtig gerne, optræde for ham, pille ved ham, give ham legetøj osv. og han kigger også mere og mere bevidst efter hende, nyder at lytte til hendes lyde osv. og han kan ikke selv sige fra.
Derfor er det rigtig godt at forsøge at planlægge dagen, så du får mest muligt fra hånden imens du og lillebror er alene, udnytte når han sover, få forberedt aftensmaden osv., så du har mere tid til begge børn om eftermiddagen og om aftenen.
Og så lyder det som sagt rigtig fint at du forsøger at putte ham, lægge dig med ham, gå i tilstødende lokale osv. Du må prøve også selvom du ikke oplever at det altid hjælper, men så har du forsøgt...
Prøv at gøre det til en vane at gå en tur om eftermiddagen, endten hvor du henter storesøster eller også når I er kommet hjem. Hun kan køre på sin scooter, lille cykel, sit trehjulede løbehjul eller hvad hun nu har og på den måde kan I komme lidt ud allesammen, imens du får lillebror til at tage en ekstra lur sen eftermiddag. På den måde får han måske koblet lidt ekstra fra og det kan godt have betydning for hans søvn om aftenen og natten.
Der findes også det der hedder en sansegynge, som er vældig god til børn der nemt bliver overstimulerede og som græder meget. Det er en stor rund gynge, som man kan bruge både inde og ude (hvis man har plads og mulighed), Inde kan den hænges op 20-30 cm over gulvet og så kan du lægge en babydyne og din dreng på den. Her kan han så ligge og kigge på verden og når han bevæger sig lidt, ja så gynger den lige så stille. Mange forældre er rigtig glade for denne gynge og måske det er noget for jer. Den er forholdsvis dyr, men det kunne være et godt gaveønske...
Jeg tænker at det måske kunne give dig armene fri, gøre at han kunne ligge lidt for sig selv, det har man jo også brug for en gang imellem...:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske