Svar: Sover elendigt - 11 mdr.
24. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Når jeg læser jeres brev, så tænker jeg at der er flere ting som gør sig gældende her. Både jeres drengs alder, hans motoriske udvikling (at han nu kravler) og det faktum at han aldrig rigtig har lært sig at sove. Han er også en dreng som drømmer meget, en dreng som sandsynligvis har meget behov for tryghed, nærhed og fysisk kontakt mv.
Jeg tænker dog at han nu er 11 måneder gammel og det er det, I skal tage udgangspunk i. Derfor er det helt relevant at I nu beslutter jer for at han skal lære at sove, at han skal lære at falde i søvn og det mest hensigtsmæssige er, at han lærer at sove i sin egen seng. Det kan han ligeså godt lære nu, for ellers skal I lære ham det om nogle måneder, så hvorfor ikke gøre det fra starten...
I skriver at I putter ham i barnevognen og så tager indsatsen med ham op i soveværelset. Jeg vil foreslå at I nu tager beslutningen om at han skal sove i sin seng og så gør i en stor indsats på at få ham til det. Han skal lære at falde i søvn i sin seng og han skal lære at sove videre der.
Jeres dreng har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han er nu godt igang med at kravle og det betyder at han stille og roligt begynder at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder også at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Men det betyder også at han nu har behov for lidt plads omkring sig og det at I putter ham i barnevognen, som ellers er tryg og god, kan om natten godt blive en hæmsko for ham. Han har faktisk behov for at I lader ham karte rundt, han må gerne lægge sig om på maven og sove videre der, I må også gerne prøve at putte ham på maven, stå ved ham, stryge ham over ryggen osv. når han skal sove. Derfor skal han sove i sin seng.
Prøv derfor at putte ham direkte i sengen om aftenen. Giv ham evt. en kop mælk og en banan, at falde til ro på og sæt jer så lidt ved ham. Syng en sang, læs en lille historie, - hvad I nu synes er et passende godnatritual. Og herefter så skal I så vurdere, hvad der sker. Måske vil han acceptere det og lægge sig til at sove, måske vil han begynde at græde og her skal I så lytter til ham og forsøger at finde ud af hvorfor han græder og så derudfra vurdere, hvordan I så skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Bare sidde der, holde hænderne ved ham, berolige ham med et stille "syyy" eller "sååå".
Men andre gange græder han måske fordi han er utryg og føler sig forladt, hvis I går fra ham og her er det ikke altid nok at sidde ved siden af, så må man nogle gange tage ham op, give ham fysisk kontakt og berolige ham og så atter putte ham igen. Altså hele tiden lidt op og lidt ned, så han finder ud af at I er der, men at I mener at han skal sove.
Det er meget vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Derfor skal han starte med at sove i sin seng, fordi I på sigt jo ønsker at han skal sove der.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det nogle gange være nødvendigt at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved endten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos ham. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan han græder og hvad hans protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis barnet protesterer mod at man går, så er det okay, han må gerne protestere. Han er så gammel nu at han godt fornemmer at I er i stuen, han er så gammel nu at han ikke vil gå glip af noget og det er svært for ham at overgive sig til søvnen og acceptere at han skal sove... så ham må gerne være frustreret over det og derfor gerne protestere. Det er okay.
Men hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og så er det fordi han lige nu er inde i en periode, hvor han har behov for jer. Derfor skal han have den kontakt han beder om for kun derved får I ham til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med ham, forstået på den måde at det kan være godt at lære ham at I er der, selvom han ikke kan se jer. Det kan han lære ved at I f.eks. gemmeleg og det vil gøre det lettere for ham også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Det skal være hyggeligt og rart at sove, sengen og sovestedet skal forbindes med noget som er trygt og dejligt, der skal være en lille natlampe, sengen skal være rar at ligge i, måske en uro at kigge på, lidt musik at lytte til osv. Han skal have en sut, en sutteklud, en sovebamse eller et eller andet andet, som er substitut for mor og far, substitut for bryst eller flaske og så skal han puttes på en god og kærlig måde. Hvorvidt I så skal være der, gå til og fra, sidde hos ham osv. det må tiden vise, men det er vigtigt at I arbejder på at lære ham det nu og det lyder også som om at I er parate til at tage den tur...
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske