Svar: Vælling og aftensmad
24. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Krebs
Mange forældre vælger at tilbyde barnet lidt frugtgrød med mælk eller en portion natgrød inden sengetid, så de er sikre på at barnet derved er fyldt godt op til natten. Tit vil børn omkring aftensmaden gerne spise selv, og det kan give stor frustration, hvis man søger at hjælpe for meget, men tilgengæld vil de gerne have skemaden inden sengetid og synes her at det er dejligt at mor eller far hjælper dem med det...
Andre vælger at bibeholde flasken lidt og lader så stille og roligt flasken overgå til at være en kop mælk og måske en banan, som barnet så får sammen med en godnathistorie.
På et tidspunkt skal flasken jo sluttes, nye flaskesutter skal købes og det må man så lade være med. På samme måde som andre ting slutter - bogen klappes sammen og historien er slut, mælkekartonen er tom og skal smides ud, - ja så dur flasken ikke mere, det er slut, flaskesutterne skal smides ud. Og det er helt oplagt at tage barnet med i denne proces, vise barnet at sutterne er i stykker, skal smides ud, gestikulere "slut!" med armene, som vi gør med de andre dagligdags ting og så er det så sådan. Når barnet så søger flasken om aftenen, så må man huske barnet på at det jo var slut og så tilbyde et alternativ - en kop mælk og måske en banan... og så en godnathistorie - de fleste børn vil faktisk ret hurtigt foretrække historie og mælk af kop, fremfor en flaske...;o)
Jeg synes det er vigtigt at I fortsat spiser sammen om aftenen, men synes så også at I skal tilbyde jeres datter ekstra mad, når I har på fornemmelsen at hun ikke har spist nok.
Måske kunne I lære hunden ikke at sidde under hende når hun spiser, så hun ikke bliver forstyrret af den... ellers er det jo den alder hun har - hun vil selv og prøver ihærdigt, men det kræver utrolig meget at spise og koncentrationen glipper ofte. Du kan forsøge om du kan supplere lidt, mose kartoflerne med lidt sovs og få lov til at give hende dette, imens hun så selv spiser frikadellen og grøntsagerne i stykker...
Håber mine tanker hjælper jer videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske