Svar: Antal lure og puttetid om aftenen
24. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Det er meget svært at få børn til at sove helt præcist og man er nødt til at være fleksibel nogle gange. Søvnen bliver afbrudt om dagen eller barnet tager sig en powernap på et tidspunkt som ikke passer med aftensøvnen osv. og sådan er det nødt til at være nogle gange.
Det er klar at hvis Mikkel er faldet omkuld tidlig aften og så sover til næste morgen tidlig og står tidlig op, ja så vil han dagen efter måske have behov for at sove en powernap mere og så gå tilsvarende senere i seng osv. Så som udgangspunkt er det jo bedst, hvis I kan få ham til at sove 2 lure i løbet af dagen, sammenlagt 3 timer, hvis det er hans behov og så forsøge at lade den sidste lur (middagsluren) ligge på et tidspunkt, hvorefter han så ikke behøver den sene eftermiddagslur - måske kan han sove fra kl ca 14-15.30 eller passer det dårligt ind i dagplejens rytme.
Alternativet er jo som I skriver at lade ham sove en sen powernap og så putte ham til natten senere igen og det er bestemt også en mulighed.
Der findes desværre ikke nogen fast måde at gøre det på og måske er det bedste at I flexer, således at han få en powernap, når han har behov for det og andre dage nøjes med sine to lure, men så måske puttes til natten lidt tidligere end ellers...
.. hmm, da I har forsøgt begge dele og da der jo sandsynligvis også er en rytme hos dagplejer at tage hensyn til, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at arbejde på en formiddagslur på 1 time f.eks. fra 10 til 11 og så en middagslur igen fra kl. 12-14 - det er sandsynligvis sådan de andre børn også nogenlunde sover og jeres dreng har også brug for at være vågen samtidig med dem. Det betyder så en lille powernap nogle dage, hvor han virker til at have behov for det. Powernappen kan således ligge f.eks. fra 17-17.30 så den ikke ligger for tæt på putningen til natten.
Det blev min konklusion, jeg synes det må prioriteres at jeres dreng sover nogenlunde som det passer med dagplejen og de andre børn o gså lder det som om at han så ikke helt vil kunne klare sig uden en lille en på øjet sidst om eftermiddagen.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske