Svar: Søvn hos dreng på 8 1/2 uge
21. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Et spørgsmål forældre ofte stiller er: "Hvornår sover mit barn igennem?" og her er det vigtigt at man ikke går ud fra at smø børn kan sove 10 timer igennem natten. At sove igennem for et lille barn er f.eks. at få mad omkring midnat, vågne kl 5 og få mad igen for derefter at sove til næste morgen.
Nu ved jeg jo ikke hvordan jeres dag foregår, men det kunne være hensigtsmssigt at du ammede din søn lidt hyppigere i løbet af formiddagen og efteriddagen, simpelthen for at få ham 'fyldt op' så han ikke mangler mad og dermed er i underskud, når I når aften og nat.
Om morgenen og om formiddagen har man som regel lidt mere mælk end om aftenen, hvilket man med fordel kan benytte sig af. Det vil sige at hvis man ønsker at ens barn tager et langt stræk på f.eks. 5 timer, så er det naturligvis hensigtsmæssigt at dette stræk ligger om natten. Du kan derfor med fordel lægge din søn til hver tredie time i løbet af formiddagen og når han så er puttet om aftenen, så er der ikke noget i vejen for at du lægger ham til, når du selv går i seng.
Små børn har en fantastisk evne til at kunne spise i søvne, så lige inden du selv går til ro, kan du tage din søn op og ligge ham ved brystet og han vil så tage lidt ekstra mad og forhåbenligt et lidt længere stræk, så du også får nogle sammenhængende timer.
Man siger som regel at børn er omkring 4 mdr. gamle før man kan begynde at indføre mere faste tider, men der er dog ikke noget i vejen for at du allerede nu, med den alder han har, begynder at indføre et fast putteritual. Det vil sige at du giver ham nattøj på, ammer ham, synger en sang, tænder for spilledåsen eller hvad du nu vil og putter ham.
I løbet af dagen ser du på, hvordan han er og om der er nogle tegn til at han er ved at være træt. Det kan være at han gaber og at han klynker lidt. Når du observerer dette ammer du ham og putter ham.
Når han har været vågen om formiddagen og i har snakket og leget lidt, så kan du skifte ham, amme ham og putte ham i barnevognen og køre en tur. På den måde kan du få en mere fast rytme i at han så sover på et bestemt tidspunkt i løbet af dagen.
De 'faste tidspunkter' skal således indpasses efter, hvad du opserverer ved din søn og på den måde kan du få lavet en fast rutine, som virker for jer begge.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske