Svar: Nok mælk? - 8 mdr.
24. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Hvis din dreng er vant til at få flaske nu og gerne vil tage imod den, så synes jeg det lyder som en rigtig god idé at tilbyde ham mme i flasken. Hvis du giver ham 400ml mme dagligt, så er hans jernbehov dækket.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn fint trives med 3 amninger/flasker dagligt. Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en støtte del af barnets indtag og her kan man således fint udskifte f.eks. eftermiddagsamningen med en lille portion tykmælk eller lignende. Mellem 10-12 måneder vil 2 amninger eller flasker som regel være nok til at sikre barnets indtag ud over den mælk som barnet får via kosten, kan drikke af en kop osv.
Så hvor meget du skal give afhænger således af hvor meget du vælger at amme og hvor meget erstatning du kan give din dreng via grød og mos. Jeg håber at ovenstående retningslinier hjælper dig lidt videre på vej:o) Det er rigtig godt at din dreng selv begynder at afvise brystet, det er jo vigtigt i forhold til at få stoppet med amning og at det så passer med at du skal begynde arbejde, - det kan jo næsten ikke være bedre.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske