Svar: Søvn og mad i løbet af dagen
25. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Velkommen til:o) Nu hvor Batian er 6 måneder gammel, så må han få rigtig meget mad, og det er rigtig fint at du er begyndt at give ham mere af familiemaden, mad som smager af noget. Det er også rigtig flot at han kan tygge og således allerede spise mad i stykker, men det kræver fortsat rigtig meget energi og koncentration og derfor får han sandsynligvis ikke helt nok til at blive mæt. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne supplere med lidt skemad også.
Det er fint at holde lidt pause for at se om interessen så kommer igen, men ellers tænker jeg at du skal gøre skemaden mere interessant netop ved at give ham mere af jeres mad. Han må nu gerne få havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, du kan komme forskellige frugtmos på og se om han så finder det mere interessant.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Du må meget gerne lave lidt sovs med sødmælk og så give ham grøntsager, ris og lignende om aftenen moset med lidt sovs. Du kan f.eks. lave boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver ham dette og det er en måde at få mos i ham på, som smager af noget - og med udgangspunkt i jeres mad. Du kan give ham rester til frokost, så du på den måde også der får fyldt ham lidt ekstra op.
Grøntsagsmos og frugtmos kan også bruges som pålæg på brød, så brødet på den måde måske kommer til at fylde lidt mere, det er altså lidt for tidligt at han kun skal have mad i stykker...
Derudover tænker jeg at han ikke får modermælkserstatning nok. Da han kun er 6 måneder gammel, så burde hans indtag ligge på ca 750ml mme dagligt. Det er dog ikke alle børn som kan drikke så meget, når de også spiser skemad, men under 500ml bør han ikke få. Ifølge din plan så får han ca 400ml mme dagligt og jeg synes det er for lidt.
Du skriver at du helst ikke vil give ham mme sen aften, dette er ellers en måde at få lidt ekstra i ham på og det kan faktisk være et reelt behov at få mælk det. Det kan derfor godt spille ind på hans søvn om natten, at han ikke får noget mælk fra kl. 19 til næste morgen kl. 7.15. Det er 12 timer og det er meget længe at undvære mælk, når man er 6 måneder gammel...
Samtidig kan jeg se at du giver ham sødmælk af kop og det ligeså hyppigt som han tilbydes flaske - han får derfor næsten ligeså meget sødmælk som mme og det er faktisk ikke så godt. Sødmælk kan indgå som en del af madlavningen, men hans hovedindtag af mælk bør være mme. Først efter 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af hans indtag, men stadig bør han i denne alder få min 400ml mme dagligt.
Så jeg vil altså foreslå dig at du tilbyder din dreng meget mere mme og jeg er sikker på at det vil have betydning for hans søvn og han trivsel generelt:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. flaske med mme, men det vil være okay at springe denne over og så starte dagen med grød, hvis du er mest til dette.
Morgen 7.30: Havregrød, flerkorsgrød, øllebrød, vand af kop. Evt. lidt frugtmos
Puttes til lur 8.30-10 med en flaske mme (især hvis du ikke har givet flaske tidlig morgen)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden eller evt. mos fra glas, og ved siden af rugbrødshapsere og grøntsager i stykker, hvis han virker parat til det, så er det okay. Vand af kop
Flaske og puttes til lur ca kl. 14
Eftermiddag 16: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og det er okay at give ham mad i små stykker og groft moset, tage udgangspunkt i jeres mad, give ham lidt ris med sovs, mose kartoflerne med lidt sovs osv. så han på den måde fortsat får mos som mætter ham. Evt. lidt frugtmos til dessert, Vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, som du kan se så har har fjernet sødmælken af kop, synes du skal bruge mælken i madlavningen så I spiser det samme og så i stedet skrue op for mme...
Nu er det jo første gang du skriver til mig, så derfor ved jeg ikke hvad du tænker omkring mit forslag med at ændre på flaskeindtag, indtag af sødmælk osv. men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat - det lyder som om at Batian trives rigtig godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske