Svar: Søvn, mad, flaske osv.
25. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er fint at bibeholde de to flasker dagligt indtil jeres datter er 12 måneder gammel. Hvis I giver hende min 400ml mme dagligt, så er hun dækket ind med jern.
Når hun så er et år, så kan hun tilbydes letmælk af en kop og måske en banan sammen med og så en godnathistorie og dette bliver så jeres nye putteritual og aftenflasken fjernes. Den tidlige morgenflaske, som jeg går ud fra er flaske nr 2, må så erstattes med at stå op og starte dagen med en portion grød.
Det er godt og vigtigt at I tilbyder hende jeres mad, hun har brug for at få det samme som I andre og hun er så gammel nu at hun sagtens kan tygge mad i stykker. Hun skal stadig have en portion grød om morgenen, men i løbet af dagen, skal hun spise mere eller mindre som I andre. Og ja, hun må meget gerne få krydret mad, mad som smager af noget - alt andet er for kedeligt og tamt.
En alderssvarende madplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød, flerkornsgrød eller lignende, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugt i stykker eller evt. lidt frugtmos. Vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost 12: Bondebrød eller lignende brød med forskelligt pålæg, det kan f.eks. godt være avokadomos, men også meget gerne andre slags smørbart pålæg og meget gerne rester fra aftensmaden ved siden af. Det er både kogte grøntsager i stykker som ærter, majs, gulerod og peberfrugt, men også mos, som skal mætte hende. Det er også stykker af kød (f.eks. frikadeller eller lignende), godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk, A38, yoghurt naturel eller lignende med frisk frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør at sidde og gnave i, vand af kop. Du kan også vælge at give hende en portion grød en gang imellem om eftermiddagen, hvis du synes hun virker meget sulten.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, meget gerne mad der smager af noget og meget gerne både mos og noget som hun selv kan sidde med. Hun kan spise både med fingrene og med en gaffel. Du kan give hende alt, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, frikadeller og flødekartofler, kartoffelbåde, omelet, madpandekager med kød og grøntsager i stykker, de lidt gammeldagsretter og ofte rigtigt gode til børn. Vand eller mælk af kop
Puttes til natten kl. ca 19.30-20 med en flaske
Så når I serverer maden til jeres datter, så er det altså godt at der både er noget som er moset og noget som er i stykker. Det er rigtig godt at give hende mad med smag og det må også gerne appellere til hende i farverne. Det er således en god idé at I sammen med rugbrødshapserne til frokost også servere en lille smule kogte ærter, majs og gulerod sammen med lidt godt kogte pastaskruer. Så kan hun selv sidde og tag det som hun finder interessant og det kan sagtens være at der glider flest majs ned den ene dag, men så er det måske pastaen der er mere interessant den næste og det er okay.
Med hensyn til hendes opvågninger om natten, så tænker jeg at det skyldes drømme. Hun vågner jo ikke rigtigt men ligger mere og småklynker i søvne, ligger uroligt og det er sandsynligvis fordi hun i drømme ligger og bearbejder dagens oplevelser. Hun er jo startet i dagpleje nu og der sker rigtig meget i hendes lille liv, - hun skal finde ud af at blive passet, finde de nye rutiner, forstå og vende sig til at I går fra hende, forholde sig til at en anden skal trøste, når I ikke er der osv. Derfor er det helt naturligt at hun lige nu sover så uroligt og har behov for hjælp til at komme videre i søvnen.
Hun har måske også en større fysisk uro i kroppen, bruger sig selv mere motorisk i løbet af dagen osv. og får sig derfor lagt i en stilling, som hun ikke selv kan komme fra igen osv. Prøv derfor at hjælpe hende med at komme videre i søvnen, ved at hjælpe hende med at skifte stilling, kærtegne hende lidt, putte dynen om hende, berolige hende med små ord. Hun har ikke brug for at komme op, men for at I hjælper hende med at komme ind i næste søvnfase:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske