Svar: Madplan 6 mdr
21. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Janne
Hvis din søn kun får to skemåltider om dagen vil det være hensigtsmæssigt at han f.eks. får et grødmåltid om formiddagen og et grøntsagsmåltid om aftenen.
Hvis han får tre måltider skemad om dagen kan du give ham grød om morgenen/formiddagen, grøntsagsmos til frokost, evt. med lidt frugtmos til dessert og grøntsagsmos igen til aften.
Jeg ved godt at du gerne vil lave maden selv og som han bliver ældre skulle han også eget gerne lære at spise denne. Men det kan være en god idé at give ham grøntsagmos (pulver eller glas) i en periode, når han nu godt kan lide dette. Når han har vænnet sig til det og er blevet bedre til attygge, kan du begynde at mose en kartoffel, eller koge lidt gulerod og komme i den købte mos. På den måde kommer der en lille ændring i både smag og konsitens, men du kan gøre det gradvist og han kan så lære at spise det samme som I andre.
Omkring 8 mdr.´s alderen vil det sikkert også interessere ham at spise selv med fingrene. Her kan du give ham små stykker af gørntsager, som I selv spiser. Jo ældre han bliver jo mere interesseret vil han også blive i jeres mad.
En madplan med tre måltider kunne se sådan her ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød og evt. flaske
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, evt. frugtmos til dessert og evt. flaske
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos og evt. frugtmos til dessert og evt. flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske
Frugmos kan du selv lave. Du kan f.eks. tage en pære, som du renser og skræller og skærer i små tern. Kog den i 1 dl vand i 5-10 minutter ved svag varme og imens du rører rundt. Det brænder nemt på. Du kan mose pæren med en gaffel eller bruge en stavblender for at gøre osen helt lind.
Det kan også være en god idé at bruge frosne bær til frugtmos. Her skal der evt. tilsættes lidt sukker. Men ellers er princippet det samme.
God appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske