Svar: Vågentid om dagen
26. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Dorte
Det er svært at sætte fast tid på, hvor længe børn kan være vågne, da det er meget forskelligt. Det afhænger også af hvor længe barnet sover af gangen, nogle børn sover jo en lang lur og kan herefter være meget vågne i flere timer, andre børn sover kun lure af 20 minutters varighed og bliver naturligt derfor også mere trætte.
Det varierer altså, så det skal nok passe at jeres datter nogle gange er putteklar igen allerede efter 1-1½ time og andre gange sagtens kan være vågen 3-4 timer. I er således nødt til at se på, hvordan hun virker, hvordan hun trives. Om hun græder meget, om hun virker overstimuleret om aftenen som tegn på at hun f.eks. skulle have sovet lidt mere.
Som regel vil man i takt med at barnet begynder på lidt skemad kunne få lidt mere fast rytme for søvn. Det er hensigtsmæssigt at skemaden gives på nogenlunde faste tidspunkt og således får man automatisk lidt mere fast dagsplan. Jeg siger ikke at I skal begynde skemaden allerede nu, men en plan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Formiddag 9: Amning/flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Evt. lidt grød, vand af kop
Amning/flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16.30: Amning/flaske
Sen eftermiddag powernapper
Aften 20: Ammes/flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Amning/flaske
Nat 24-06: Evt. amning/flaske x 1
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre, som tidligere skrevet er nogle børn jo meget vågne om aftenen og man kan således ikke putte børn i kasser. Men jeg håber alligevel at mit forslag til en dagsplan vil give dig en idé... Jeg skriver både amning/flaske, da jeg simpelthen ikke kan huske om du stadig ammer... Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske