Svar: Høj pige, men lav vægt
26. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Linda
Når man vurderer børns trivsel, så ser man naturligvis på hvordan de vokser - både i længden og i vægten, men man skal jo også se på hvordan barnet virker. Om jeres datter er glad, om hun har overskud, om hun går rundt, bruger sig selv rent fysisk, har energi og lyst til at udforske verden, om hun græder meget eller virker som en glad og tilfreds pige osv. Der er således mange faktorer at se på, når man skal vurdere, hvordan hun har det.
Det er, som du skriver, rigtig godt at give hende små hyppige måltider, hellere lidt og tit og at sikre hende naturlige fedtstoffer og proteiner. Du kan tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant en gang imellem at tilbyde hende proteindrik. Det kan købes på apoteket, men man kan også lave det selv. Man ved at proteiner er vigtigt for væksten, men da hun stadig ikke er særligt gammel og da hun vokser rigtig godt i længden, så skal du drøfte det med lægen.
Generelt vil det være godt med smør på brøddet, sovs til maden osv. Jeg kan se at du giver hende grovboller og det er fint, men giv hende smør eller lignende på brøddet, det kan også være lidt smøreost eller anden smørbar pålæg. Du kan også give hende sødmælksprodukter, når du giver hende yoghurt og lignende, ligesom du også kan overveje om hun skal have sødmælk at drikke i stedet for letmælk.. på samme måde kan du med fordel vælge de lidt federe ostetyper - hun må f.eks. gerne få en flødehawarti :o)
Når man skal tilføre hende fedt, så må det også gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får hun gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller sildemad kan f.eks. være en god idé.
Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende. Sørg for at hun får protein på forskellig vis i løbet af dagen, både til frokost og til aften, så det ikke kun er om aftenen at hun f.eks. får kød og lignende, da hun er mest småtspisende der.
Du skal stadig tænke i sund mad og hun skal ikke have chokolade og kager, selvom nogen måske siger det eller kommer med kommentarer om at "hun er så slank at det kan hun sagtens tåle". Du skal bibeholde de gode og sunde spisevaner I allerede har, bare medtænke at hun skal have fedt og protein på en sund og naturlig måde. Vær opmærksom på at riskager, toastbrød og lignende ikke indeholder næring af særlig grad, men fylder rigtig meget op i maven... på samme måde vil for meget sukker også fjerne lysten til mad og for meget mælk vil også fylde og tage pladsen op for mere sufficient kost.
Du skal endelig ikke begynde at gøre et stort nummer ud af hendes spisning, hun er så bevidst nu at hun godt ved at hun ved at knibe munden sammen får en reaktion fra dig og meget hurtigt kan få al opmærksomheden på den måde. Så lad hendes mad tage udgangspunkt i jeres mad og server maden for hende, så hun kan spise det hun har lyst til, forsøg at give hende madro. Lad være at fokusere på hvor meget der ryger indenbords, men hold fokus på at lidt er bedre end ingenting:o)
Du kan overveje om hun skal til at have en multivitamintablet, knæk den i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske