Svar: Mad og søvn - 4 mdr.
26. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sidse
Det lyder som om at Viktor er rigtig godt igang med skemaden og det er helt okay at du undlader kartofler og giver ham grøntsagsmos uden dette. Kartofler er normalt rigtig godt som en basis, men for nogle børn virker kartofler næsten kvalmende, og så er det helt okay at udelade dem. Nogle gange kan man i stedet vælge at bruge lidt neutral risgrød i mosen og andre gange kan man vælge at lave ren grøntsagsmos.
Det bedste grøntsager at begynde med er de meget milde: Gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter, majs og lignende. Omkring 6 måneders alderen kan du begynde med alle andre grøntsager og meget gerne de lidt mere smagfulde: Pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Af grød kan du give ris, majs, hirse og boghvedegrød og du kan komme lidt frugtmos på for at variere smagen. Så længe han ikke er ældre, så vil det være godt at den frugtmos du vælger er kogt mos og ikke frisk mos. Det vil således være godt at du giver mos lavet af f.eks. æbler, pærer, abrikoser, svesker, blommer, fersken og meget gerne forskellige bær - jordbær, hindbær, blåbær, skovbær osv. men at du f.eks. holder lidt igen med bananmos eller en moden pære som du bare moser uden at den er kogt. Den kogte mos er bedre for hans tarmsystem.
Hans mælkebehov er fortsat stort og du skal regne med at han drikker meget mere mælk end han mængdemæssigt spiser via skemaden. Du skal regne med at han fortsat har behov for ca 6 flasker i døgnet og at han selv vil regulere ind, således at han efter et skemåltid f.eks. vil nøjes med med 100ml og når han ikke har fået skemad, vil kunne spise 200ml. Viktor for ret mange måltider i forhold til at han ikke er ældre end han er, normalt vil 2 måltider dagligt være nok og så mælk derudover - du giver ham faktisk 4 måltider skemad - en mængde som mange børn skal være 7 måneder for at kunne kapere... Vær derfor obs på at skemaden ikke fylder mere end mælkeindtaget:o)
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad, som stadig er meget, kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt med frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag: Flaske og evt lidt frugtmos
Puttes til sen lur
Aften: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling
Sen aften: Flaske eller mme
Nat: Evt flaske eller mme, de fleste børn på 4 måneder vil have behov for dette, men med det indtag af skemad din dreng lægger for dagen, så vil han måske godt kunne undvære flaske her.
Med hensyn til handsker på om natten, så er det helt okay, hvis de er små og lette og ikke på nogen måde generer ham...:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske