Brev:
Vil starte dagen meget tidligt
27. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Vil starte dagen meget tidligt
Hej Helen
Tusind tak fordi du gav os det nødvendige skub med at få vores pige ud af soveværelset. Det er bare gået så godt!
Der er sket en masse siden hun er begyndt at sove på eget værelse, og en ny problemstilling er opstået, som jeg gerne vil høre dine tanker om.
Vi er oppe ca 2 gange om natten inden kl 5 for at give sut, så det er meget stille og roligt, men kl 5 vågner hun så - parat til at begynde dagen! Og det synes vi måske er lige tidligt nok :-)
Ofte virker hun helt vildt træt, når hun vågner men hverken sut, holde i hånd eller flaske hjælper. Hun græder indtil, hun bliver taget op. Så de sidste par uger er vi begyndt på at ligge hende op i vores seng, og så ligger en af os på sofaen. Der ligger hun så og er vildt urolig, pludrer, forsøger at lege, mens hun vender og drejer hovedet skiftevis til hver side, som er et typisk tegn på, at hun er træt. Det kommer også udbrud af gråd en gang i mellem.
Vi har været lidt insisterende på at kl 5 altså ikke er stå op tid herhjemme, så vi har ikke forsøgt at stå op med hende, men lige så snart, man laver lidt med hende i sengen fx ligger hende op på ens mave begynder hun typisk at græde. Andre gange kan hun virke rimelig frisk kl 5. Det skifter lidt.
Men uanset om hun virker frisk eller træt, så falder hun altid i søvn igen efter en 1 times tid og sover så typisk til kl 7.
Jeg er stoppet med at amme for nogle uger siden, og hun får ingen flaske ml kl 23 og kl 8, hvor hun så får morgengrød. Vi fasede kl 06 amningen/flasken ud, fordi hun ikke havde appetit til grøden om morgenen, og det hjalp heller ikke på kl 5 problematikken, at hun fik mad der. Vi har faktisk forsøgt at give hende flaske kl 5 i nat, men igen uden virkning - andet end at hun ikke kunne spise så meget grød her til morgen.
Hendes dag ser således ud:
08 morgengrød
9.30 flaske og lur
12 mos med kød, brød ved siden af og vand
13.30 flaske og lur
16 flaske (i stedet for 4. skemåltid for at komme op på de 5 flasker om dagen)
18 mos med kød, mad i hånden, lidt af vores fx pasta og så vand
19.30 flaske og godnat
23 flaske
Hun sover typisk ca 2,5-3 timer i løbet af hele dagen. Derfor tænker jeg også, at hun burde have brug for lidt mere søvn om natten end fra kl 19.30-5.
Men hvad siger du, Helen? Er det en urimelig forventning og er vi i gang med at starte en dårlig vane ved at ligge hende op i vores seng kl 5? Bør vi stå op med hende i stedet?
En anden ting er, at jeg umiddelbart har svært ved at se, hvordan vi skal få dagen til at hænge sammen med lure, hvis kl 5 er udgangspunktet. Min fornemmelse er, at hvis vi stod op med hende, så ville hun gå kold efter 30 min.
Håber du har lidt input
Med venlig hilsen
Sanne