Svar: Vil starte dagen meget tidligt
27. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne
Det er rigtig dejligt at høre at det trods tidlig morgenvækning går så godt hos jer:o)
Set ude fra, så har du jo ret i at hun bør kunne sove lidt mere end hun lige umiddelbart gør i øjeblikket, du skal regne med et søvnbehov på sammenlagt godt 14 timer ... men igen har nogen jo behov for mindre og andre lidt mere:o)
I er nødt til at forsøge jer lidt frem. I kan sagtens forsøge at tage hende op, give hende en portion grød og så putte hende igen - ja, det bliver hårdt i et par dage, at stå så tidligt op, men omvendt kan man også få noget godt ud af dagen og nogle gange så virker det faktisk og så sover hun måske pludselig igen.
Andre gange er det fint at forsøge at putte hende i egen seng igen, evt. give hende lidt vand, - det at få lidt vand og så sove videre har nogle gange god effekt. ...
...
Atter andre gange skal hun bare have lov til at ligge og tumle rundt og så igen - nogle gange vil hun have behov for at komme ind til jer kl. 05 og kan så sove videre en times tid der og det er helt okay.
Det er også sådan at nogle børn har det med at være vågne i en periode, endten fordi de ligger og øver sig motorisk eller fordi de øver sig verbalt - det er som om at de om natten, eller tidlig morgen pludselig føler at der er mulighed for at udforske sig selv lidt mere og når de så har gjort det en times tid, ja så sover de videre. Naturligvis til stor frustration for forældrene, som jo gerne vil have lidt sammenhængende søvn. Det er dog kun en fase og det stopper igen, så derfor tænker jeg også at tiden arbejder for jer:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt på vej, selvom der ikke er meget nyt under solen i dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske