Svar: Jeg har prøvet alt om natten - hjæp!
27. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Karen
Hvis man spørger søvnforskerne, så skal man aldrig gå ind og vække børn eller på nogen måde forsøge at ændre deres søvnrytme, men i stedet gå ud fra at de har en helt naturlig evne til at regulere deres søvn selv og at de skal have lov til at følge denne rytme. Derfor vil det som udgangspunkt ikke kunne anbefales at I forsøger at ændre på den rytme jeres dreng har - du fortæller jo også at han stortrives med det, han er det gladeste menneske hele dage, han lukker bare øjnene når han er træt og han styrer det således selv...
Problemet er bare at hans rytme slet ikke passer ind i jeres rytme og jeg må jo et eller andet sted også give dig ret i at din dreng og I alle vil have godt af at sove om natten og være mere vågne om dagen - det lyder således lidt som om at han vender op og ned på nat og dag.
Jeg tænker derfor at det må forsøges om I kan ændre lidt på det, stik mod alle anbefalinger... :o) Jeg synes ikke du skal trække ham, når han er træt, men du kunne måske forsøge at vække ham lidt tidligere, så han ikke sover helt så lange lure i løbet af dagen. Altså forsøge at holde lidt mere gang i ham, så det er om natten at han tager det længste søvnstræk.
Mit forslag er derfor at I forsøger at se om I ved at vække ham efter tidligere sendt plan, kan få ham ind i en anden rytme. Så han f.eks. sover formiddagslur kl. 9.30, sover middagslur kl. 12-13, sover sen eftermiddagslur kl. 16 og så har nogle vågne timer om aftenen, evt powernapper lidt ½ times tid og så puttes til natten kl. 22, som passer med den rytme du har beskrevet.
Jeg lover ikke noget, men I er velkomne til at forsøge:o) Og jeg vil meget gerne have en opdatering på hvordan det går...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske