Brev:
Sovevaner og ritualer
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Sovevaner og ritualer
Hej Helen!
Jeg er ny her på siden, men har allerede haft stor glæde af dine gode og kærlige råd til andre spørgende - nu håber jeg du måske kan hjælpe mig.
Vi har en datter på 4 mdr., vi har svøbt hende fra hun blev født (på opfordring fra fødselsforberedelse) og det har således udviklet sig til et slags putteritual - altså hun slapper af når vi svøber hende og giver hende sutten. Vi har imidlertid oplevet andre forældre sige, at det ikke er godt at svøbe barnet pga. motorik og barnets bevægelighed. Vi kan se på vores datter at hendes motorik ikke fejler noget, hun er helt med udviklingsmæssigt og ruller fra ryggen til maven uden problemer.
Vi vil gerne spørge dig om du ser nogle problemer i følgende:
Når hun skal sove svøber vi hende, så hendes arme ligger langs siden og ikke blafre op i hendes ansigt, hun bruger sut - så synger vi sange og vugger til hun sover.
Hun kan ikke rigtig falde i søvn uden at være blevet svøbt, hun fægter med armene og kan ikke rigtigt finde ro. Er det ok at blive ved med at svøbe hende, eller skal vi ændre på det?
Tusind tak for hjælpen
Ida