Svar: Sovevaner og ritualer
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Ida
Mange børn har behov for hjælp til at finde fysisk ro, når de skal sove og i den forbindelse vil det være helt okay at svøbe sit barn.
Det er dog korrekt at børn ikke skal svøbes hele tiden, da de har brug for at bevæge sig og udvikle sig motorisk; men det er der jo heller ikke tale om hos jer. Jeres datter bliver jo umiddelbart kun svøbt inden lur, men ligger ikke svøbt i løbet af dagen, når hun i øvrigt er vågen og har lyst til at lege og udforske verden.
Med hensyn til at svøbe generelt, så skal man også medtænke at barnet ikke må blive overophedet af risikoen for vuggedød. Derfor skriver sundhedsstyrelsen: "Barnet skal ikke svøbes eller pakkes tæt ind i dyner eller tæpper" (citat: Vuggedød kan forebygges, anbefalinger for sundhedspersonale 2006). Når det er sagt, så er det dog også almindelig kendt at små børn naturligt falder til ro, når de bliver svøbt, det minder om tiden i livmoderen, det giver dem tryghed. Derfor vil det være okay at svøbe barnet for at hjælpe barnet med at falde i søvn og når barnet så sover, så bør man lette på svøbet, så barnet kan komme af med evt overskydende varme og også bruge sig selv, bevæge sig under søvn, skifte stilling osv.
Med den alder jeres datter har nu, så synes jeg det fortsat er fint at I svøber hende, når hun skal hjælpes med at finde roen, men prøv om I stille og roligt kan begynde at slække lidt på svøbet, så det til sidst vil være nok bare med en dyne omkring sig. Det varer heller ikke længe før hun er så stor, at det vil være svært at svøbe hende og hvor hun også har brug for at kunne trille rundt og skifte stilling om natten. Det vil være godt at hun stille og roligt lærer at falde i søvn uden at være tæt svøbt.
Håber mit svar hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske