Brev:
Sover stadig ikke igennem
28. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Sover stadig ikke igennem
Hej Helen
Vores søn har aldrig rigtig været god til at sove igennem - nu er han blevet næsten 17 måneder og jeg tænker om han ikke snart bør sove igennem.
Jeg synes vi har prøvet alle ting og vi er begge ved at være temmelig slidte og tomme for ideer, hvilket er meget frustrerende.
Vores søn har fået mme i flaske fra han var 2½ måned. Han får stadig en flaske når han skal puttes - drikker mellem 150 og 250 mm - jeg tænker om det er ved at være tid til at vænne ham af med denne og om den kan have indflydelse på den dårlige søvn.
I en periode har vi prøvet at få ham til at sove videre i sin egen seng når han er vågnet i løbet af natten. Det kunne nogle gange være både 3 og 4 gange. Det er godt nok ved at være nogle uger siden at vi har kørt dette scenarie. De sidste 14 dage har vi taget ham ind i vores seng (han sover på sit eget værelse hvilket han har gjort fra han var 4 måneder) for at få noget søvn. Det er dog heller ikke den optimale løsning hverken for ham eller os.
Nogle gange vågner han mellem kl. 4 og 5 og virker klar til at stå op. Han bliver puttet mellem kl. 19 og 19.30 og vi kører et helt fast ritual med at han får et bad, dernæst sætter en af os i sengen med ham hvor han får sin flaske, så slutter vi med at synge en lille sang og så bliver han puttet. For det meste går det fint med at lægge ham, det kan ske at han protesterer lidt men det tager sjældent mere end 10 minutter.
Nogle gange falder han i søvn efter de 10 minutter og nogle gange kan han ligge og "snakke" lidt inden han falder i søvn. Det virker bedst hvis vi lader døren til hans værelse stå åben så kan høre os.
Det sidste stykke tid, har hans appetit ikke været særlig stor (det skal siges at han ikke er en stor og buttet dreng, han er ret klejn). Det sker ikke særlig tit at han spiser særlig meget aftensmad, for det meste kaster han med det eller sidder og slår i tallerkenen med sin gaffel og ske. Vi prøver virkelig at variere hans kost med alt fra grød til grøntsager, fisk, kylling, kød, sovs, kartofler både i stykker og som mos, men det virker ikke til at gøre den store forskel om det er det ene eller det andet. Vågner han mon fordi han er sulten?
Vi har også prøvet at give ham vand af kop når han vågner, men det fungerer ikke - han er meget temperamentsfuld og slår ud med arme og ben. Nogle gange kan vi få ham til at falde til ro ved at give ham en sutteflaske med vand, men det er vi også bange for er et skråplan.
Jeg håber virkelig at du har et par gode råd eller kommentarer som kan hjælpe os og vores søn lidt i den rigtige retning.
Mange hilsner
Pelle