Svar: Hjemmelavet vælling - 9 mdr.
28. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anja
Nu ved jeg ikke hvad det er for vælling din veninde laver, men generelt vil jeg sige at børn og forældre oplever brugen af vælling meget forskelligt.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og derfor kan man ligeså godt tilbyde jeres dreng en portion grød om aftenen, med den alder han har - det vil umiddelbart mætte ham mere. Nogle oplever at vælling har god effekt, andre at det ingen betydning har og da jeres dreng får modermælkserstatning, så er det ikke sikkert at vælling vil have nogen større effekt - han skal nok have mere rigtig mad.
Det er meget almindeligt at børn i 9 måneders alderen ikke får helt det at spise i løbet af dagen, som de egentlig har behov for. Netop i denne alder begynder de fleste gerne at vise mere selvstændighed og egen vilje, de vil gerne spise selv, de lukker munden for skeen osv. Det kræver stor koncentration og stor dygtighed at indtage sit madbehov selv, når man ikke er ældre og de bliver simpelthen for trætte inden de helt har fået nok. Det er derfor vigtigt at I i løbet af dagen fortsat forsøger at supplere med grød og mos og i en periode måske indfører en godnatgrød...
Vælling kan man dog godt lave selv:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (f.eks. maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatnings-pulver
(afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelses-vælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske