Svar: At lege med sit barn...
28. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Jeg har valgt at lægge din kommentar på siden, da jeg tænker at mange andre mødre vil have stor glæde af at læse det - opleve at man ikke er den eneste som har det som du og som Emilies mor:o)
Legetante eller ej, vores forventninger til os selv som forældre, oplevelsen af måske ikke at gøre det helt godt nok.. hvad kommer det af? Måske af det samfund og den tid vi lever i. Vores børn er i dagpleje eller daginstitution og her får de rigtig mange gode og dejlige oplevelser. Dagplejere og pædagoger, pædagogmedhjælpere osv. bliver jo uddannet, får kurser og de ved rigtig meget om at passe børn og stimulere børn bedst muligt - de kan om nogen give vores børn en masse godt i løbet af en dag. Super, fint og dejligt!
Men det betyder jo ikke at vi som forældre skal gøre det samme, det betyder jo ikke at vi skal overtage den rolle, når vi henter vores barn. Vi kan som forældre godt være sammen med vores barn på en anden måde, lære barnet nogle andre ting og måske netop lære barnet at man ikke behøver blive aktiveret hele tiden.
I dag skal vi jo noget altid, og hele vores liv bliver fra start af næsten tilrettelagt. Der er bestemte dage, hvor vi går til sport eller andre ting, I skolen får vi at vide, hvad vi skal arbejde med, der er planer og ting der skal følges - vores liv er på en eller anden måde meget struktureret. Det kan naturligvis være godt nok, men det er også okay at finde på noget selv. Man behøver ikke altid at få at vide, hvad man skal, hvorfor og hvornår, det er faktisk helt okay en gang imellem at føle sig rastløs også selvom vi ikke altid bryder os om det. Og børn må også gerne føle sig rastløse,- for netop ud af dette kommer jo fantasien, lysten til at gøre noget selv. Så på den måde må børn godt kede sig, som du skriver.
Fortsat held og lykke til alle jer mødre derude, som synes det er svært at aktivere barnet en gang imellem - det er okay! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske