Svar: Natspiseri
28. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Har du forsøgt at supplere din mælk med modermælkserstatning? Jeg ved at jeg har nævnt det for dig tidligere, at det ville være en rigtig god idé, hvis du kunne prøve at få din dreng til at tage imod en flaske eller alternativt få ham til at drikke mme af en kop.
Jeg ved fra dine tidligere breve at din dreng altid har sovet meget afbrudt om natten og har søgt brystet hyppigt. Ofte så meget at du har været grædefærdig, det har været svært at holde til.
Det lyder som om at det går lidt bedre nu, hvor din dreng er begyndt med lidt skemad, men stadig spiser han jo ikke store mængder og det vil være rigtig godt med mme, fordi det mætter mere end modermælk gør. Jeg synes derfor du skal kæmpe for den flaske eller forsøge på anden vis.
Fordelen ved flaske er, at din dreng kan få den imens han ligger i sin seng. Dette er netop også en af de ting du tidligere har efterlyst hjælp til - at hjælpe ham til at sove, uden gråd og uden at skulle lægge ham fra dig.
Hvis du nu kunne putte ham i seng med en flaske, så kunne du for det første få ham fyldt så godt op, at han forhåbentlig kunne sove et lidt længere stræk og samtidig ville du undgå at han skulle flyttes, - han kunne trygt sove videre, hvor han var faldet i søvn.
Mit råd til dig er altså modermælkserstatning eller vælling. At nægte ham mælk er jo ikke nogen løsning, når du oplever ham sulten, så derfor er det ikke nogen hjælp at far tager over om natten... med mindre at far kan få ham til at tage en flaske
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 09.30: Evt. lidt grød, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød, evt. med frugtmos, eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powrnapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Forsøge med modermælkserstatning eller vælling, helst af flaske, så han tager 200ml eller mere og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Forsøge at undvære amning, men amning x 1 vil også være okay med den alder han har.
Så kære Julie, du fortæller at din dreng er sulten, trods det at du ammer rigtig meget. Derfor tænker jeg at du er nødt til at supplere ham med noget modermælkserstatning eller vælling, hvis du gerne vil have ham til at sove bedre om natten og vil undgå at han vågner på grund af sult.
Rigtig meget held og lykke med at få lidt ekstra i ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske