Brev:
En dejlig dreng med store hysterianfald
28. januar 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
En dejlig dreng med store hysterianfald
Hej
Vi er en dejlig familie på fire, som har Lucas på 3 år og fem måneder og Bella på knap 3 måneder.
Lucas er en dejlig dreng, men med et meget stort temperament. Hans adfærd var der længe før, hans lillesøster kom til verden. Han er faktisk rigtig glad for hende, og er meget omsorgsfuld overfor hende. Lucas er faktisk generelt meget omsorgsfuld over for alle. Vi kan få mange nys og knusere i løbet af en dag, hvilket bare er helt fantastisk.
Jeg skriver nu, fordi vi synes at hans hysterianfald i perioder er meget grove og voldelige. Vi bruger time-out metoden, hvilket for det meste virker. Vi ved, at han sagtens kan opføre sig ordentligt, for i de gode perioder gør han jo, som der bliver sagt. Det kan godt være det først er efter 2. gang han får det af vide, men han gør det. Han er bare sådan en dejlig og glad dreng, når det hele svinger. Men han kan komme i et hysterianfald, der er så groft at han slår, sparker og kaster med ting, og det er der, vi kommer ud på et sidespor.
Han er næsten ikke til at stoppe igen, hvis først han kommer i gang. Men han kommer op ovenpå og får en time-out, og på et tidspunkt bliver der ro inde på værelset og vi går ind og snakker med ham, og bliver gode venner igen, og han siger undskyld med knuser osv. Det er ikke altid, at han vil blive gode venner lige med det samme, da han stadig er sur. Dette er også ok, han skal bare komme ud/nedenunder, når han er klar til at sige undskyld.
Jeg synes vi generelt er meget konsekvente overfor ham. Når der er noget han ikke må, tager vi konflikten, og vi giver os ikke. Kan det virkelig være rigtigt at han skal rase ud, med så voldelig adfærd? Er der noget vi kan gøre anderledes?