Svar: Søvn og amning af min pige på 4 mdr.
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Marie Louise
Børn i Sofies alder begynder som du beskriver, ofte at følge meget mere med i verden, de vil gerne suge til sig og opleve alt. Det betyder også at de nogle gange har for travlt om dagen til at spise nok - det tager imod brystet og spiser også, men slipper måske lidt for hurtigt, ligger og leger lidt, smiler og pludrer og lader sig let forstyrre og distrahere. Det er jo sådan set okay og det kan også være ret dejligt, at ens barn er så opmærksom og ligger og småklukker osv. men ikke hvis det går ud over mælkeindtaget.
For så sker nemlig det du fortæller om, at din datter naturligt er nødt til at melde sig om natten for at få mælk. Samtidig med dette, så har hun også en alder hun, hvor det vil være naturligt at hun forsøger at sætte mælkeproduktionen lidt i vejret. Det er fint at I er begyndt med lidt skemad og også giver en flaske at sove på - det virker jo også! Det ville måske bare være dejligere for dig at hun ikke sove 4 timer fra kl. 20 til 24, men at de timer måske i stedet lå fra kl. 23 til 03?
Og dette leder mig videre til næste problematik - du skal passe på ikke at forvente for meget. De fleste børn vil faktisk være 6 måneder før de ikke længere behøver amning om natten. I din datters alder vil det således være meget normalt at barnet bliver ammet kl. 19.30, kl 23, kl. 03 og kl. 06 og først omkring 6 måneders alderen begynder amningen kl. 03 altså at kunne undværes.
En måde at få fjernet natamningen på kan dog være at tilbyde hende hyppigere bryst i løbet af dagen og sikre hende at hun bliver fyldt godt nok op. Mit råd til dig er derfor at du prøver at lægge hende mere til i løbet af dagtimerne, sørger for at give hende ekstra mælk der og så accepterer at amning kl. 23, 03 og 06 hører alderen til...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30-10: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13-14
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernapper
Aften 18: Grød, vand af kop
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Amning x 1. Kan evt. undværes, nogen kan, men du kan som sagt ikke forvente det på nuværende tidspunkt:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Jeg håber at du netop ved at sætte ind med mere modermælk i løbet af dagen, kan begynde at opleve at din datter ikke søger det så meget om natten og derfor er i stand til at tage et lidt længere stræk midt nat, som vil være godt for jer begge:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske