Svar: Vågner kl 4 og vil ikke sove
21. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Pia
Det er lidt svært at råde dig, da jeg ikke kender til din søn rytme og jeres dagligdag i øvrigt. Men jeg kunne forestille mig at du skulle forsøge at ændre lidt på dagsrytmen og aftenen.
Hvis din søn f.eks. falder i søvn eller bliver puttet kl. 7 om aftenen, så kan du ikke forvente at han vil kunne sove til næste morgen. Det vil være normalt at han vågner op omkring midnat og krver at få mad her.
Hvis du putter ham tidligt kan du derfor være heldig at rykke hans søvnmønster lidt ved at du lægger ham til, når du selv går i seng, så han lige bliver fyldt lidt ekstra op og måske sover et par timer mere.
Derudover skal du sørge for at holde lidt gang i ham i løbet af dagen. Nogle børn kan jo godt tage et langt træk og sove måske 5 timer midt på dagen. Hvis du gerne vil rykke de fem timer til om natten kan du med fordel bruge ovenstående råd. Derudover bør du så amme ham hver 3 time et par gange i løbet af morgen og formiddag.
Samtidig skal du også være bevidt om at din søn føler sig utryg, når du ikke er der. Det er derfor at han falder til ro, når du holder ham i hånden. Han har brug for dig og din nærhed. Hva sker der ved at han fortsat bliver lagt til at sove i sin egen seng, men når han så vågner om morgenen kl 4 så kommer han over i jeres seng? Trygheden kan måske få ham til at falde til ro og I får alle en meget bedre søvn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske