Svar: Vindruer til børn og at forstå et nej
28. januar 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Sidse
Børn kan tit rigtig godt lide vindruer og din datter må gerne få dem. Jeg vil dog anbefale dig at du skærer dem over og forsøger at fjerne skrællen, - der er nemlig en risiko for at små børn kan komme til at sluge vindruer og få dem galt i halsen...
Men der er ikke problemer i øvrigt, vinduer indeholder ikke svampegiften ochratoksin A, som rosiner gør.
Generelt gælder at børn skal spise varieret og det er uanset om barnet får frugt, grøntsager, kød, fisk eller andet. Din datter bør således ikke kun spise vindruer men bør tilbydes mange forskellige slags frugt og på mange måder - frisk frugt, frugtgrød og lignende.
Med hensyn til at forstå et nej, så er det sådan at børn bedst forstår det, hvis der følger en handling med og det er også ofte godt at komme med en forklaring. Du skal være meget opmærksom på hvordan du siger nej - melder du klart ud? Måske er din mand bedre til dette, hun ved mere hvor hun har ham?
Ret tit oplever jeg faktisk at forældre stiller spørgsmål i stedet for at sige nej. Et eksempel: Nanna hopper i sofaen, hvilket hun ikke må. Denne konflikt løser mange forældre ved f.eks. at sige "Nanna, hvad laver du?", "Nanna, hvad er det nu du ikke må?", "Nanna, hvad er det nu vi har snakket om", "Nanna, du ved godt du ikke må hoppe i sofaen" osv. Alt for mange spørgsmål som barnet slet ikke kan forholde sig til.
I stedet bør man gå hen til hende og melde klart ud: "Jeg vil ikke have du hopper i sofaen", samtidig med at man tager hende ned (så følger der en handling med) og hvis hun så gør det igen, så gentager man, og lader en forklaring følge med "Nej Nanna, du skal ikke hoppe i sofaen, den går i stykker".
Kan du genkende noget af dette? Bare en tanke:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske