Svar: Vælling, grød og vægt
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Karin
Man kan godt lave grøden så tynd at der mere er tale om vælling, men man giver den så normalt på ske og hvis du gerne vil give din datter vælling på flaske, så synes jeg du skal give hende rigtig vælling.
Hvis hun godt kan lide smagen af risgrød, så kan du godt lave vælling til hende med rismel:
2 dl vand
1½ spsk. rismel
4-6 mål modermælkserstatnings-pulver
(afhængig af mærke).
Vand og mel piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge i 5-10 minutter. Afkøl lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
Når du giver hende grød med en ske, så kan du godt variere smagen lidt ved at komme lidt frugtmos på som topping. Det anbefales netop, at hvis man giver frugtmos at det så ikke gives alene, men netop bruges som topping eller alternativt gives som dessert efter et grøntsagsmåltid... Til at begynde med vil det være helt fint at du forsøger med lidt ren grød af ris, majs, hirse eller boghvede, men i takt med at din datter lærer teknikken, så kan du godt ændre smagen med lidt forskellig frugtmos. Giv hende også vand at drikke til, så hun øver sig i at drikke af en lille kop.
Det er helt normalt at børnemad og også modermælkserstatning/vælling laves med skummetmælkspulver. Når man laver modermælkserstatning så bruges der foruden skummetmælk også fløde, afsaltet valle, laktose og vegetabilske olier. Blandingen homogeniseres og spraytørres ved en temperatur på 50-75°C, hvorefter der tilsættes vitaminer og visse mineraler.
Med hensyn til vægtøgning, så er det helt normalt at vægten kan stagnere en lille smule lige på det tidspunkt hvor barnet skal til at have lidt anden mad. Din datter bør ikke tabe sig, men at hun ikke tager så meget på lige nu kan være helt okay. Du skal så netop sikre dig at hun spiser godt, sørge for at få hende til at spise så meget som muligt af mælk og så supplere med lidt skemad ved siden af. Netop det at skemaden ikke kommer i stedet for mælken, men gives som et lille ekstra tilskud, skulle gerne få betydning for hendes vægt...:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske