Brev:
Hjælp til daglig rutine og søvn om dagen
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hjælp til daglig rutine og søvn om dagen
Hej igen :)
Jeg synes det går lidt bedre herhjemme - har fået de natlige amninger ned på 3 stk de fleste nætter, og er ved at have en daglig rutine der virker til at være ret naturlig for vores lille dreng. Vi har kun et problem - han er overtræt om aftenen. Jeg kan ikke få ham til at sove om eftermiddagen, og det lader ikke til at hjælpe at vi putter ham tidligere i seng (har prøvet at lægge ham kl 18.30 et par gange, fordi han virkede som om han ikke orkede mere).
Jeg har derfor to spørgsmål til dig - det første er om du har forslag til ændringer af rutinen, der i øjeblikket er således:
7.00 - god morgen, ammes, tøj på
10.00 - ammes, sover 1 times tid
12.00 frokost (grød med frugtmos + ammes)
ca. 13.00 - sove (1-2 timer) (evt gå tur)
15.00 ammes
ca 17.00 aftensmad (grøntsagsmos + ammes)
hygge med mor og far
18.40 godnat ritual + ammes
19.30 sove
Det andet spørgsmål er fordi jeg er i tvivl om de anbefalede søvnmængder for en 5 mdr gammel (det bliver han d. 3 Feb.):
Når man siger 10 timer om natten, er det så inkluderet eller ekskluderet amning?
Det vil sige - sover min dreng 9-10 timer om natten, eller kan det regnes som 11 1/2?
Jeg spørger fordi han er svær at få til at sove mere end 1-2 timer af gangen om dagen, og lader til at kunne lide at være vågen 2-3 timer af gangen (i dagstimerne). Jeg ved ikke om han får sovet nok, hvis han kun sover ca 3 timer om dagen? Han virker som sagt kun træt sidst om aftenen, men da er han også lidt ked af det.
På forhånd tak for hjælpen!
Alex