Svar: Hjælp til daglig rutine og søvn om dagen
28. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Alex
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen:o)
Det er en rigtig fin plan for dagen du har sendt og det lyder helt alderssvarende og passende med en formiddagslur og en lur over middag og så måske en powernap sidst på dagen inden han puttes om aftenen... hvis han ikke vil det, så er det dog også okay.
Når du skal se på hans søvnbehov, så er det om natten inklusiv amning. Det vil sige at hvis du putter ham kl. 19.30 og han så sover til næste morgen tidlig kl. 06 - så sover han 10½ time - også selvom han vågner 3 gange i det tidsrum og skal have mælk.
Hvis din dreng således kan sove 11½ time om natten, så lyder det helt relevant at han kun sover 3 timer i løbet af dagen og at disse lure er fordelt over to gange.
Det er også helt naturligt at han så om aftenen er lidt mere træt og ked af det, egentlig har behov for måske at sove lidt, men samtidig gerne vil følge med i et hele og derfor ikke kan overgive sig og tage en powernap. Det betyder så ikke noget, hvis han er i stand til at indhente det om natten, så er det hans måde at regulere det på og det er rigtig godt!
Håber dette hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske