Svar: Hvor blev mit mirakelbarn af?
28. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Nej din datter tester dig ikke, i hvert fald ikke bevidst, men det er en stor udfordring at blive mor og det på mange planer. Noget af det sværeste er nok at finde ud af, hvad der sker med ens barn, når man pludselig oplever at hun er anderledes end hun plejer at være... det er jo naturligt frustrerende ikke at vide, hvad det handler om for det gør det jo også sværere at reagere hensigtsmæssigt, sværere at hjælpe. Og hvad kan være mere frustrerende en følelsen af at ville hjælpe uden at kunne? Hvad skal man gøre, hvad skal man stille op - det spørgsmål tror jeg alle forældre har prøvet at stille sig selv på et eller andet tidspunkt og det spørgsmål stiller man sig igen og igen, i takt med at børnene vokser op - tro mig...:o)
Der sker rigtig meget med din datter lige nu, hun gennemgår en stor udvikling på mange områder. Hun er så stor nu at hun begynder at følge mere med i verden. Du kan se det, når du sidder med hende, hun følger ting med øjnene, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Hun begynder måske også at reagere lidt op om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos en fremmed eller om hun er hos sin mor og så begynder hun også at bruge sig selv og sin krop. Hun griner, kluk-ler, bruger sine hænder bevidst efter legetøj, putter fingrene i munden osv. Altså en udvikling som påvirker hende både fysisk og mentalt.
Nogen kalder dette for tigerspring og jeg tænker at det måske vil hjælpe dig at læse bogen "60 vidunderlige uger" som du finder i min bogguide under 'Udvikling'. Heri beskrives 8 skridt i barnets mentale udvikling og jeg ved at mange forældre synes det er en stor hjælp at læse om dette, når det opstår...
Håber det også vil hjælpe dig:o) Tør du dine øjne og glæd dig over at din datter udvikler sig og nu er så stor at hun gerne vil så meget mere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske