Svar: Lang tid imellem afføring
21. februar 2004
Alder:
3 mdr.
For børn som blive ammet er det normalt at have 5-6 dage imellem afføringen eller endda længere, men børn som får flaske skal helst have afføring en gang i døgnet.
Da du jo både ammer og giver flaske kan du ikke helt regne med ovenstående og hyppigheden af afføringer bør derfor afhænge af hvor meget erstatning han får. Hvis det kun er en enkelt flaske i døgnet så må det skønnes at være i orden, da hoved bestanddelen af han kost i øvrigt er modermælk, men ellers er det lidt for lang tid.
Du ksal hjælpe ham med at blive bevæget. Hjælp ham med at trille rundt. Lav cykelbevægelser med hans ben, så kan I snge "hjulene på bussen" og giv ham lidt mavemassage. Her kører du med to fingre omkring navlen i cirkelbevægelser med urets retning. Brug gerne lidt badeolie eller mild creme. En tur i svømmehallen kan også være godt.
En del forældre har også glæde af at bruge zoneterapi. Jeg kender ikke til effekten af dette personligt, men det kan også være et forsøg værd. Sørg dog for at det er en zoeterapeut, som er vandt til at behandle børn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske