Brev:
Sove, gråd og tvillinger
28. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Sove, gråd og tvillinger
Kære Helen
Jeg har to stks. skønne drenge på 7 uger, der vokser, spiser og trives rigtigt godt.
Ikke desto mindre har de - som alle andre babyer - mavekneb og utilpashed og gråd og tænders gnissel om aftenen.
Jeg har i dag bestilt og betalt abonnement på Netsundhedsplejerske.dk med den forhåbning at få gode råd og vejledning mht. aftenrutinen.
Så jeg søger selvfølgelig efter spørgsmål og svar i den kategori. Og jeg må nok indrømme, at hvis jeg ikke i skrivende stund havde rimeligt med overskud på mental- og søvnkontoen, ville jeg være brudt fuldstændig sammen over at læse dine meget kontante svar.
I følge dig må et barn i den aldersgruppe nemlig ikke ligge og græde, men skal fluks tages op, for det har brug for nærkontakt. Og du skriver det ikke direkte, men meget tydeligt mellem linjerne, at gør man ikke det, er man faktisk en halvdårlig forældre, der ikke forstår at opfylde sit barns behov.
Nu er jeg så mor til tvillinger - to mægtige drenge. Jeg kunne godt tænke mig at få dine råd til den ulvetime, der hos os varer mellem 2-3 timer hver aften.
Vi har vendt vores ritual med vores egen sundhedsplejerske, der er fuldt ud på det rene med det og helt enig i, at det ikke kan være anderledes. Og i øvrigt roser os for vores indleven, tålmodighed og åbenlyse opmærksomhed over for vores tre ungers behov (for ja der er også en storesøster at tage hensyn til).
Men jeg vil frygteligt gerne høre, hvordan du mener, jeg skal håndtere tvillingerne de 9 timer, jeg er alene med dem om dagen. Og hvordan du synes, ulvetimerne bør forløbe, når vi er to voksne til tre børn og skal klare aftensmad (både til voksne, børn og babyer), lektier, vasketøj, oprydning, hygge og snak - og den store også har brug for kram, uden at der er en lillebror i vejen.
Mange venlige hilsner
Lotte