Svar: Sove, gråd og tvillinger
28. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og velkommen til:o)
Vi er alle forskellige og gør også tingene forskelligt. Det er helt fint, der er ikke kun én måde at gøre ting på. Jeg mener at man sagtens kan gøre tingene rigtig godt, også selvom man gør det forskelligt og som udgangspunkt mener jeg, at alle forældre gør deres bedste og naturligvis vil deres børn det godt. Mange forældre klarer også det hele super flot - og klarer det jo også uden at spørge mig til råds... at spørge mig er jo ikke noget man skal.
Det er så sådan, at når man vælger at spørge mig, så giver jeg naturligvis svar ud fra de officielle retningslinjer, som f.eks. sundhedsstyrelsen har. Men mine svar er også baseret på den måde mit menneskesyn er, den måde jeg ser det lille barn på. Og det kan godt være at man ikke er enig i den måde jeg ser tingene på, men jeg er jo nødt til at svare det jeg mener. Det man får er således mine tanker og så kan man bruge det og tage det til sig eller vælge at gøre noget helt andet og det kan jo så være okay - igen fordi vi er forskellige.
Jeg er ked af at høre, at du mener jeg giver meget kontante svar, som ville få dig til at bryde sammen, hvis du ikke havde overskud. Det er aldrig min hensigt at give forældre indtryk af at de ikke gør det godt, at de er dårlig forældre og derfor er jeg både overrasket og meget ked af at høre, at du opfatter mine svar til andre sådan.
Det er en stor udfordring at svare på spørgsmål via mail og jeg forsøger altid at sætte mig ind i den enkelte familie og den enkelte situation, for at svare så personligt som muligt. Det er vigtigt for mig, at kernen i mine budskaber kommer frem og herunder f.eks. at jeg har den holdning at små børn ikke skal græde, at man som mor, som forældre naturligvis skal reagere på sit barns gråd... er du ikke enig med mig i det?
Jeg kan godt forstå at I har meget at se til hjemme hos jer og det er klart, at du ikke kan have 3 børn i favnen på samme tid. Der er dog naturligt nogle ting, som man kan gøre for at gråden måske minimeres, hvilket jo naturligt godt kan være et mål at have...
Når det er sagt, så græder børn og børn skal græde. Det er jo deres udtryksmåde, når de er helt små. Derfor er det vigtigt at man som forældre prøver at finde ud af, hvorfor børn græder. Gråd er jo udtryk for mange ting: Børn græder, når de er trætte, når de er sultne eller tørstige, når de har brug for en ren ble, når de har brug for at blive taget op, når de har brug for at få stillet deres suttebehov, når de keder sig og har brug for underholdning, når de har ondt osv. Masser af årsager. Og mit budskab er at man forsøger at finde ud af, hvorfor barnet græder og så reagerer hensigtsmæssigt i forhold til det.
Det betyder derfor ikke, at man skal gå rundt med sit barn på armen hele dagen eller at barnet ikke må græde, men at man, når man f.eks. når barnet har fået mad, er blevet skiftet, er blevet nusset om osv. og man ved at barnet bare er lidt træt og skal overgive sig til søvnen - at man så svøber barnet, putter det med en sut, en sutteklud, hjælper det med at blive skærmet, putter det i liften osv. og hvis barnet så græder lidt der inden det falder i søvn - så er det jo okay. Her græder barnet jo fordi det har svært ved at overgive sig til søvnen.
At græde er altså helt naturligt for et lille barn og børn tager derfor ikke skade af at græde. Jeg siger altså ikke at man skal fare hen og tage sit barn op ved det mindste lille piv eller så snart underlæben skælver, det er helt okay at små børn har korte udbrud af protestgråd. Men børn skal ikke ligge længe og græde fortvivlet, børn skal opleve at der bliver reageret på deres behov, at der bliver lyttet til dem og børn skal ikke opfattes som manipulerende når de græder.
I forhold til dine drenge og deres ulvetime om aftenen, så tænker jeg at det kan være rigtig godt, at du er opmærksom på at børn i den alder ikke kan tåle at være vågne ret lang tid af gangen. Ofte er 1-2 timer max, hvad de kan klare af vågenhed, så vil de have behov for at blive puttet igen. Når børn sover, så bearbejder de indtryk og det hjælper dem således til ikke at blive så overtrætte sidst på dagen. Derfor er det en god idé at forsøge at putte dem til deres små lure i løbet af dagen og hjælpe dem med at finde ro, så de så vidt muligt ikke bliver overtrætte. Det er en god idé at forsøge at putte på en bestemt måde, med lidt ritualer - svøbning, sut og sutteklud f.eks. fordi genkendelighed på sigt giver tryghed.
Børn i dine drenges alder, vil ofte gerne følge med i det hele, de har svært ved at sige fra, og får derfor også ofte ekstra stimuli. Det er helt normalt at man netop taler om et begreb som ulvetimen - det er jo det tidspunkt på dagen, hvor der ofte sker allermest i en familie - præcis som du skriver, her familien samles, maden skal laves, der skal rydes op, være tid til at snakke osv. og al den uro smitter naturligvis af på børnene...
Nogle gange forsøger vi med 117 ting, når barnet begynder at græde - op til mor, over til far, prøve at ligge hos storesøster, ligge for sig selv, prøve med sut, prøve med mad, skifte bleen, tilbage til far, så ned at ligge, op igen, tilbage til mor osv. - alt naturligvis i håb om at få gråden til at stoppe. Men det eneste man gør er at tilføre barnet endnu flere stimuli, som jo ofte er det der protesteres over. Derfor hjælper det ofte i at stedet at forsøge at gøre mindre.
Det kan være at lægge børnene i et afsides rum, for nedrullede gardiner, det kan være at slukke fjernsyn og radio, så der ikke er unødig baggrundsstøj (børn i den alder er ikke i stand til at lukke lyde ude, men hører ligesom det hele). Det kan også være at forsøge at planlægge dagen og forsøge at få flere ting fra hånden, så man ikke behøver stå med vasketøj, madlavning osv. lige på det tidspunkt, hvor børnene har behov for mest ro.
Nogle gange må man tænke lidt alternativt. Måske kan man gøre storindkøb en gang om ugen og planlægge madlavningen over flere dage. Måske lave dobbelt portion, så der ikke skal bruges helt så meget tid på madlavning, den dag hvor man spiser rester. Måske kan man alliere sig med en bedstemor eller en anden, som vil komme og give en hånd med, måske er man så heldig at kommunen man bor i tilbyder hjælp til tvillingefamilier, så man kan få hjælp til det praktiske og således har mere overskud til sine børn.
Når man ikke har arme nok, så er en slynge nogle gange en god idé. Der har man mulighed for at bære rundt på både et og to børn. På en gang får man hænderne fri og giver barnet kropskontakt og ro.
Et par af de tvillingefamilier jeg har lavet hjemmebesøg hos, har været utroligt glade for en sansegynge. Det kræver naturligvis at man har plads, men netop sansegyngen giver mulighed for at barnet kan ligge lidt mere for sig selv, blive vugget, kigge lidt på verden omkring sig, se hvad der foregår. Børnene kan også ligge der sammen og en gang imellem kan det lige give bare 20 minutters frirum.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre. Rigtig meget held og lykke med dine tre børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske