Brev:
Slank pige - for slank?
28. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Slank pige - for slank?
Hej Helen
Min datter har altid været en lang, slank pige, og mad har aldrig interesseret hende voldsomt. Men de sidste par uger synes jeg virkelig hun har haft ringe appetit, og jeg synes efterhånden hun er blevet lidt vel tynd. Specielt aftensmaden gider hun ikke rigtig, og hun spiser meget lidt selv af de ting hun plejer at kunne lide.
Hun er ca. 82 cm høj og vejer ifølge vores egen vægt 11.2 kilo. Når man kigger på hende kan man ret tydeligt se hendes ribben, men hun har dog en god topmave. Hun er som sagt ikke voldsomt interesseret i mad, og det svinger en del hvad hun gider spise.
Generelt er hun ikke voldsomt interesseret i kød, med undtagelse af leverpostej, som hun som regel spiser med stor fornøjelse, dog ikke så meget som hun plejer her de sidste par uger. Ellers er hun meget glad for pasta, ris og kartofler, yoghurt, ost, agurk, bananer og som regel også havregrød om morgenen. Da hun altid har været slank, giver vi hende sødmælk og smør på brødet og i maden.
Er hun for tynd, og i så fald, hvad kan vi gøre for at få hende til at tage lidt på? Vi spiser sund og varieret mad som hun også får (med ekstra sovs/fedtstof) og tilbyder hende f.eks. bolle med smør eller sødmælksyoghurt om eftermiddagen.
Det skal siges at hun generelt er en meget aktiv og meget glad pige, der smiler, griner og snakker dagen lang, er meget interesseret i at "læse" bøger og generelt virker som om hun trives.
Hun har fået kindtænder for nylig, og det har helt sikkert irriteret hende, så vi tænker også om det kan have betydning for appetitten, ligesom hendes sygdom? Eller er det mon bare en periode som hun skal igennem, og kommer appetitten mon igen af sig selv?
Mangle hilsner den bekymrede mor.