Svar: Slank pige - for slank?
28. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Kære bekymrede mor
Din datters vægt og højde passer fint sammen. Du skriver at hun måler ca 82 cm i højden og vejer 11,2 kilo og det lyder rigtig fint.
Det lyder også som om at hun spiser varieret, hun får lidt af alle fødevarer og netop med den alder hun har nu, begynder mange børn at blive lidt mere selektive i deres madvaner. Derfor er det rigtig godt at I tilbyder hende forskelligt og forsøger ikke at gøre et stort nummer ud af det.
Der er ingen tvivl om at tandfrembrud vil spille ind på hendes lyst til mad og I skal naturligvis sikre jer at hun ikke har ondt. Ligesom anden sygdom også kan spille ind. Ingen af os, hverken børn eller voksne har lyst til at spise, hvis vi har ondt eller har det skidt. Det er rigtig fint at i bibeholder sødmælks yoghurt og hun skal som du skriver også fortsat have smør på brøddet osv. I skal se på hendes indtag over nogle dage, ser man kun på hvad der ryger indenbords en dag, så er det sikkert ikke særlig meget, men ser man over flere dage, så får man ofte alligevel indtryk af at hun spiser lidt af det hele.
Små hyppige måltider er stadig meget vigtige og det er således bedre at spise lidt og tit end at spise få og store portioner. Giv hende derfor fortsat mellemmåltider, så hun dækkes ind løbende og blodsukkeret og energiniveauet holdes.
Hun lyder som en pige, der udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Hvis du i medlemsklubben går ind i livets bog, så kan du oprette din datter og indtaste hendes mål og vægt. Her finder du de sidste nye kurver fra WHO og det vil give dig et rigtig godt indtryk af hvordan hun vokser.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske