Brev:
Mad og natte- og morgenroderi
28. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Mad og natte- og morgenroderi
Hej Helen
Vi har lige lidt forskelligt, som vi har brug for lidt råd og vejledning til.
Noah er nu et år, og er en glad og tilfreds dreng med stor mod på livet. Han kravler rundt, rejser sig og er så småt begyndt at gå langs sofabordet mv. tilmed vil han ofte gerne selv føre skeen og han rammer munden flot. Alt i alt en utrolig dejlig og nem dreng, der så småt er kommet i selvstændighedsalderen. Han prøver vores grænser af, og synes nok han til tider har nogle lidt strenge forældre.
Dog har vi haft en hård periode den sidste 1½ mdr., hvor han ofte er vågnet mellem 2 og 4, hvor vi efter ½-1 time har måttet give ham en flaske, da han har været helt ulykkelig og skreget på mad. Det har så taget ca.1½ time fra han vågnede til han sov igen, hvilket har været rigtig hårdt, da jeg er startet på arbejde 1.12.07. Nu lader det til at vi er kommet over hans sult om natten, dog vågner nu mellem 4 og 5, og da vi kan ikke få ham til at sove igen, står vi op og han får morgenmad, han er som regel rigtig sulten.
Hvis han vågner tidligere og er sulten, får han en moset banan, hvorefter vi putter ham igen, men der går lang tid før han falder til ro og sover.
Er ovenstående blot en periode vi skal igennem eller er der noget vi kan gøre ud over at sørge for at tilbyde ham masser af mad i løbet af dagen? Vi tilbyder ham ofte en portion grød ca. ½ time efter aftensmaden, og nogle gange vil han have den og andre gange ikke. Flasken vil han derimod altid have, og gerne rigtig meget.
Noah har længe sovet 9½-10 timer om natten, og 3-4 timer om dagen, hvilket han fortsat gør. De dage, hvor han af forskellige årsager, ikke sover ret meget om dagen, sover han ikke længere om natten, men derimod mere den efterfølgende dag. Han er nem at putte i barnevognen, men om aftenen holder han en lille fest ca. 30 min, hvor vi knap nok får ham lagt ned, før han sidder/står op igen - her bruger vi så flasken til at få ham til at falde til ro, da han får kørt sig selv helt op. Heldigvis er han glad, og skrig og skrål har vi intet af.
Efter al den natteroderi og hans lille fest om aftenen frygter vi lidt, når han skal af med aftenflasken, for han drikker stadig ca. 220 ml. og virker meget glad for flasken, specielt når han er rigtig træt.
Det skal siges, at Noah virker lidt doven mht. tyggemad, og det er først her efter jul, han rigtig er begyndt at spise tyggemad og virke interesseret i maden. Det hænder stadig, at han hurtig taber interessen for at spise, hvorefter vi giver ham et stykke legetøj at lege med, og så spiser han gladelig. Er det et skrå plan at komme ud på? Vi tænker blot at han skal spise, da vi ikke gider al den natteroderi længere.
Da han ikke spiser brød og har symptomer på mælkeallergi = får ikke mælkeprodukter, ser hans måltider sådan her ud:
Morgenmad: Havregrød med kanel / smoothie lavet af bær, avokado, proteinpulver, hørfrøolie (bliver en slags yoghurt), 4-kornsgrød o.lign.
Formiddag: En moset banan med smuldret rugbrød og dertil nogle gange en riskiks med jordnøddesmør
Frokost: Middagsrester, evt. øllebrød (dagplejen tilbyder ham rugbrød, så håber vi med tiden at han får lyst til det)
Eftermiddag: Grød med frugt, evt. rest af morgensmoothie
Sen eftermiddag: Grøntsager at gnave i
Aftensmad: Med udgangspunkt i vores
Sen aften: Evt. Grød / banan + en flaske
Han får tilbudt div. frugt ved siden af ovenstående. Hvordan sikrer vi hans indtag af kalk, når han ikke får MME længere?
Det var vist alt for nu, selv om det blev lidt langt. Vi glæder os til at høre fra dig.
Mange hilsner
Noahs forældre