Svar: Weekendtur for mor uden barn
28. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige mor
Det er kun dig, der i dit hjerte kan mærke, hvad der er rigtigt at gøre. Hvis du har brug for at tage af sted, har brug for at være dig selv, har brug for at møde andre og tænke på dig selv for at samle fornyet energi og derved kunne være noget mere for din datter, når du kommer hjem, så tag af sted. Men hvis du har det dårligt med det, så lad være.
Det er som du skriver ikke din datters behov, men dit behov. Det betyder jo ikke at man ikke kan gøre det, du skal bare vide at det er et valg du så træffer for dig selv og det er jo så okay at træffe egen valg en gang imellem:o)
Din datter bliver ikke længere ammet, hun har det trygt og dejligt sammen med sin far og de to kan hygge sig rigtig meget sammen. Hun vil naturligvis savne dig og vil ikke kunne forstå hvor du pludselig er og hun kan ikke forklares det, fordi hun har den alder hun har. Små børn har jo ikke tidsfornemmelse som vi andre, man kan ikke forklare dem hvad timer og dage er - de oplever bare at man er væk og det forstår de naturligvis ikke. Men hun er jo tilknyttet sin far ligesom dig og derfor kan hun sandsynligvis godt klare at du tager væk i 2 dage:o)
Børn knytter sig særligt til en person, som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest er dette mor og far.
Børn har dog også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.
Hos jer lyder det som om at far er rigtig meget på banen og at jeres datter således netop har både mor og far som primær tilknytning. Det er rigtig godt og det er derfor en helt anden situation end hvis du og din mand f.eks. ville rejse væk sammen og hun skulle overlades til andre...
Jeg håber du kan bruge disse tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske