Svar: Mange opvågninger om natten - råd søges
29. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Malene og Jacob
Tak for jeres brev. Der er umiddelbart flere ting, som slår mig, når jeg læser jeres beskrivelse af Noah og den dag I har.
For det første er der Noahs alder og hans motoriske udvikling. I fortæller at han er godt i gang med at øve sig på at kravle og det lyder således som om at han således er i separationsfasen. At være i separationsfasen betyder at han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Han har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at I er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når han skal sove.
Netop i denne alder, hvor børn begynder at kravle, kryber hen over gulvet, sidder op, prøver måske selv at sætte sig, rejse sig osv. så øver dig sig både dag og nat - både vågen og sovende. Han har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at han har svært ved at slappe af. Jo mere han øver sig om dagen, jo bedre bliver han til det og jo mere han mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på ham om aftenen og om natten.
Udover hans udvikling og den fase han gennemgår i øjeblikket, så spiller hans søvn og hans rytme om dagen også ind. I fortæller at han sover formiddagslur, så går I en tur, hvor han er i bæresele og så putter I ham til lur igen om eftermiddagen - det er altså forholdsvis sent på dagen at han sover middagslur. Samtidig fortæller I at han om aftenen puttes kl ca 19, - det går fint og det er en god måde at I gør det på, men ser man på hans samledes rytme, så tror jeg at det er hans søvn om dagen som også spiller ind på søvnen om aftenen og om natten.
Gennemsnitligt vil børn omkring 8 måneders alderen have behov for to lure dagligt. Det vil være en formiddagslur og en lur over middag. Ofte vil formiddagsluren være ret kort og luren til middag være en lidt længere lur. Sammenlagt vil dagslurene vare måske 3 timer. Om natten sover børn i denne alder ca 11 timer, altså sammenlagt ca 14 timers søvn i døgnet. Nattesøvnen ofte afbrudt af et par amninger.
Jeg kan ikke rigtigt ud af jeres brev, se hvor meget jeres dreng sover i løbet af dagen, men jeg kan se at han sover fra ca kl. 19 til næste morgen kl. ca 6-7 - han får altså sine 11 timers nattesøvn, måske lidt mere? Så hvor meget og på hvilke tidspunkter sover han om dagen...?
Det er også vigtigt at han spiser godt og det lyder umiddelbart sådan hos jer, - han spiser store portioner. Det er dog vigtigt at han fortsat får små hyppige måltider og at du også medtænker hvor meget mælk han får i forhold til hvor meget rigtig mad han indtager.
En plan for dagen til et 8 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7.30-8: Havregrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle eller lignende brød at gnave lidt i, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og det er okay at du i en periode ammer her, hvis han så sover bedre. Samtidig kan det give dig en tryghed at vide, at han har fået hvad han skal have af mælk i løbet af dagen og således ikke behøver få det om natten... Det er jo netop vigtigt at I bibeholde den gode gænge I er kommet ind i. sover måske kun 45 minutter eller en times tid
Frokost ca kl. 12: Tilbydes brødhapsere af forskellig slags med smørbart pålæg og så grøntsagsmos ved siden af. Meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk og meget gerne også lidt rester fra aftensmaden, ris, sovs osv. - hvad I nu har fået.
Kan her evt ammes igen og puttes så til middagslur, evt. i barnevognen og måske I så kan flytte turen i bæresele til om eftermiddagen... puttes mellem kl. 13-14 og sover her et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød, evt frugtmos og igen måske lidt brød at sidde med i hånden, 1 banan eller lignende frisk frugt. I kan evt. også give ham lidt neutral yoghurt med lidt frugtmos i, han må dog ikke få alt for meget komælk så længe han er under 9 måneder. Vand af kop
Sen eftermiddag: Evt. gå en tur med ham i bæreselen her...
Aften 18-19: Aftensmad og det vil nu sige mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos, sovs af forskellige slags. Give mad i stykker og mad som er moset - begge dele, så I er sikre på at han er fyldt godt op. Han må få stort set alt - ris, boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller og flødekartofler, laks og stuvet spinat. Giv ham også gerne lokale retter, som sikkert smager af noget - børn kan godt lide at maden har smag.. jeg ved desværre ikke hvad man spiser i Nepal. Giv også brødskorper, kogte blomkål og broccolihoveder og lignende i hånden, som han selv kan sidde med, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Kan evt. ammes igen sen aften kl. 23, fordi du så er sikker på at han ikke behøver mælk om natten, men så skal han heller ikke ammes yderligere før næste morgen tidlig. Præcis som I har indført for 10 dage siden.
Hvis det passer bedst med jeres lokale liv at handle kl. 13 og derfor at putte ham kl. 15, så er det helt fint, men i givet fald skal I måske så regne med at han kun tager en powernap først på aftenen og derefter er vågen et par timer og så puttes igen. Prøv at se på det samlede søvnindtag over døgnet og se om I så kan få tiderne til at passe nogenlunde.
Jeg håber at mit forslag til en dagsplan kan give jer en idé om hvordan I kan komme videre. Jeg håber også at I nu har fået en idé om hvad den natlige uro kan skyldes. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske