Svar: Søvn og mad i løbet af dagen 2
29. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla og Bastian
Det er rigtig godt at du forsøger at variere maden og at du giver Bastian en ske, en brødskorpe eller andet i hånden, når han skal spise. Hjælp ham også med at holde fokus omkring madindtaget. Det er meget normalt at børn i hans alder er så nysgerrige at de har svært ved at koncentrere sig.
Sæt ham i den høje stol og placer ham foran dig, så han sidder lidt ud fra bordet. Sæt dig så foran ham og hold den skål med grød/mos han skal have i den ene hånd og skeen i den anden. Fang hans opmærksomhed "Hej Bastian, mmm, dejlig mad" og lad ham spejle sig i dig - det vil sige du må gerne åbne munden- ind med skeen, synke, ny ske. Hele tiden hjælpe ham til at holde fokus og giv skeen i en rimelig hurtig rytme, - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden synke. Så det kommer til at køre lidt på rygraden.
Hvis han bliver forstyrret af en lyd - en ambulance på vejen eller andet som bryder det I er igang med, så bekræft ham i det "Ja der var en ambulance, babubabu", giv ham lidt vand og fang så hans opmærksomhed igen "mmm, Bastian, mam mam, dejlig mad, mmm" og så forfra, åbne munden, ind med maden, synke...
Du skal hjælpe ham med at holde fokus for at sikre dig at han får mad nok og ikke kun spiser få skefulde. Det er rigtig fint at du tilbyder ham en flaske efter maden, men det er også vigtigt at han nu begynder at spise lidt større mængder mad og det er vigtigt at han sammen med sin rugbrød også får lidt grøntsagsmos. Så kan han få flasken inden middagslur - som du kan se af den dagsplan jeg sendte i mit sidste svar.
Hvis Bastian kan klare sig uden mælk til midnat, så er det fint. Men det er ikke noget du kan forvente i forhold til hans alder. Nogle børn kan, andre kan ikke... Samtidig må du jo gå ud fra at hvis han behøver den, så vil han vågne og kræve den og så må far stå op og give ham den:o)
Med hensyn til sødmælk, så må Bastian som sagt gerne få det, han må også en gang imellem få det som små slurke af en kop og sødmælk kan indgå i madlavningen - men han må ikke få mere sødmælk end han får mme...:o)
Når han skal puttes, så synes jeg du skal starte med at lade ham sidde op i vognen, kigge ud på verden, følge med og først når han der viser træthedstegn, så skal du putte ham, lægge ham ned og han kan sove.
Fortsat held og lykke - også med din arbejdsstart:o) Det lyder som om at I har det godt og som om at Bastian trives fint:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske