Svar: Umotiveret gråd
29. januar 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Henri
Der kan være rigtig mange årsager til at børn vågner om natten. En af årsagerne kan være drømme, at barnet drømmer noget som gør det bange.
Det er sådan at alle børn oplever at blive bange. Det er en normal reaktion for et barn, og alt efter hvilken alder barnet har, så kan det blive bange for forskellige ting.
Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssig, fordi det er med til at holde barnet fra situation, som måske kan være farlig.
Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af angst for f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever det også en fysisk reaktion som f.eks. hjertebanken og gåsehud og alt efter hvor gammelt barnet er, kan det have forskellige tanker og forestillinger. Angst er ofte forbundet med bekymring om fremtidige eller tidligere trusler, hvorimod frygt er mere her og nu orienteret.
Børn gennemgår forskellige faser hvor de naturligt i deres udvikling vil være bange for forskellige ting. Små børn, dvs børn under 2 år, vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker på.
Børn i 2-3 års alderen vil ofte være bange for mørke og bange for små dyr. Frygten for mørke kan fortsætte helt op i 7-8 års alderen og frygten for små dyr kan også fortsætte op i 5 års alderen.
Da din niece nu er knap 2 år, så kan hun således godt vågne om natten, vågne fordi hun drømmer, og hun kan f.eks. godt være lidt bange for mørket. Hun begynder også at have fornemmelse for at noget kan være farligt, men hun er endnu ikke i stand til at skelne imellem fantasi og virkelighed.
Børn skal være i skolealderen før de er i stand til at tænke mere logisk. Og det er derfor begrænset, hvor meget man kan forklare hende og få hende til at forstå.
Hvis hendes opvågninger således handler om drømme og om at hun er bange, som en del af hendes udvikling, så er det bedste man kan gøre at forsøge at give hende så meget omsorg og ro, som muligt. Hvis man som forældre bliver urolig over hvad der sker, så smitter denne uro med det samme over på den lille pige og derfor er det utroligt vigtigt at man som forældre udstråler ro, at have styr på det, at hun trygt kan lægge sig ned og sove fordi man passer på hende.
Er det mørket, som generer hende, så vil det være rigtig godt at sætte en lyskæde op, så hun kan se hvor hun er, når hun vågner og som hun føler sig trygved. Det kan også være en anden form for sovelampe.
Ligger hun stadig i tremmeseng? Nogle børn er rigtigt bange for at ligge der, de føler sig låst fast og det kan man jo ikke fortænke dem i. Derfor hjælper det ofte at give barnet en rigtig seng, bare det at ligge i sengen, vide at man kan stige ud og gå ind til mor og far, hvis man har behov, kan være en løsning.
Når alt dette er sagt, så er der dog også andre ting som kan spille ind på børns søvn. Det kan være ørerne, smerter osv. Det kan dog også være hvis hun har hævede polypper - snorker hun f.eks.? Så kan det være at hun vågner fordi hun har svært ved at trække vejret rigtigt, når hun sover...
Mit umiddelbare bud handler dog om hendes udvikling og drømme, som du også selv er inde på og jeg håber at mine tanker hjælper jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske