Svar: Søvn om dagen - 3,5 mdr.
29. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
Som du selv skriver, så kan man jo ikke gøre ting helt faste, når børn kun er 3 måneder gamle. din søn skal således have lov til at flekse lidt, hvad angår tider for hvornår han sover, spiser osv. Du må et eller andet sted også tro på at han har en naturlig evne til at regulere dette selv..:o)
Lidt retningslinjer kan jeg dog godt give dig. Det er sådan at de fleste børn på 3½ måned vil have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og så en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt vil disse dagslure ofte vare 5-6 timer. Om natten vil børn i den alder ofte sove 10 timer, - deres samlede søvnbehov ligger på ca 15 timer.
Samtidig så er det også sådan at børn i denne alder, ofte powernapper så sent på dagen at de vil være mere vågne om aftenen. Det betyder at de således ikke går i seng allerede kl 20, men måske først er putteklar kl. 22 - hvorefter de så f.eks. sover til kl 20. Omvendt er nogle børn rigtig gode til at sove mange timer om natten - sover fra 20-08, altså 12 timer i stræk, men det betyder så også at de ikke sover mere end måske 3 timer sammenlagt i løbet af dagen.
Når jeg ser de tider du har sendt mig, så ser det ud som om at din dreng sover fra ca 20 til 08, altså ca 12 timer om natten og derfor kan du ikke forvente at han tager en meget lang lur i løbet af dagen. Det vil således være meget normalt at han f.eks. tager 3 lure af kun 1 times varighed hver... Det kan også være at han tager en lur på en ½ time, så en lur på 1½ time og så en lur på 1 time eller nogle børn tager faktisk også 4 små lure (½ time + 1 time + ½ time + 1 time) og det er her fleksibiliteten kommer ind.
Så antallet og længden af lurene afhænger således helt af hvordan og hvor meget han sover om natten og når han vågner efter ½ times tid, så må du så vurdere om han skal op her, eller om han skal hjælpes til at sove lidt længere. Hvis du skønner at han har brug for hjælpe til at sove videre, så må du give ham sutten, vugge ham lidt imens han ligger ned, køre en lille tur med vognen for at holde ham sovende osv. Så han stille og roligt lærer at tage et lidt længere stræk:o)
Håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske