Svar: Pasning af et lille barn
21. februar 2004
Alder:
3 mdr.
For at tage det første først, så tror jeg at din datter pludselig under spisningen har tænkt på mor og det at få bryst, og så har hun savnet dig. Det er jo helt naturligt og det skal hun have lov til.
Det er vigtigt at din veninde kan rumme din datters gråd og tager det helt roligt og afslappet, når din datter pludselig begynder at græde. Hvis din veninde bliver urolig, stresset eller på anden måde 'kører op' så virker det ikke beroligende på din datter, tværtimod.
Det er en rigtig god idé at lade din veninde og datter være så meget sammen som I har mulighed for. Det vil også være en god idé at din veninde skifter og pusler om din datter, når de er sammen, så de lærer hinanden at kende.
I forhold til din datters alder og pasning, så er det faktisk tit 'nemmere' at aflevere og få passet et barn der ikke er mere en 5-6 mdr. På det tidspunkt har din datter endnu ikke den samme fornemmelse for fremmede, som hun f.eks. har i 8-9 mdr. alderen.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, sådan har de fleste mødre det, når de skal aflevere deres barn og en anden skal passe og det er uanset om barnet er ½, 1 eller 1½ år. Men jeg er sikker på at det nok skal gå:o) Det lyder helt bestemt som om du har gjort dig nogle meget fine overvejelser.
Held og lykke med det hele og nyd nu din fridag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske