Svar: Kamillete hvornår og hvor meget?
30. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Torsten
Tillykke med den lille dreng:o)
Det er rigtigt at lidt kamillete eller kogt vand, nogle gange kan hjælpe hvis barnet er meget ked af det og uroligt, virker til at have ondt i maven og har svært ved at finde ro. Det er dog sådan at der ingen næring er i te og derfor er det meget vigtigt at børn ikke tilbydes ret meget af det. Spørger man sundhedsstyrelsen så anbefaler man ikke at give sunde og raske spædbørn ekstra væske ved siden af den mælk de naturligt selv kan indtage.
At give kamillete til børn er et gammelt husmoderråd og det kan som sagt nogle gange have en effekt, hvilket I jo også har oplevet.
Umiddelbart tænker jeg at kamille eller det kogte vand virker fordi barnets tarme ikke skal arbejde så meget med at nedbryde dette, som der skal arbejdes med at nedbryde mælk. Det giver således mere ro i maven, hvor for meget mælk, kan give ekstra uro...
Det er også sådan at man ved at sukker kan virke smertestillende og hvis barnet således har ondt, så kan man med fordel tilføre en lille smule sukker i den kogte vand. Her er blandingsforholde 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. I kan sikkert huske at Emil fik lidt sukkervand, da han som spæd skulle have taget PKU i hælen...
Det er meget vigtigt at man går ind og vurdere behovet for sukkervand eller kogt vand individuelt, da børn og familier er forskellige. Hvis det er et barn som tager rigtig flot på i vægt og som får mavekneb af rigtig meget mad, så er det min erfaring at det nogle gange hjælper at give kamillete eller måske lidt kogt vand og evt. med lidt sukker. Det er dog små mængder - alt imellem et par teskefulde til 25ml og det er ikke noget man gør flere gange dagligt. Det er noget som ligesom kan bruges om aftenen, hvor barnet er rigtigt ked af det, hvor alt andet er forsøgt uden held og hvor barnet bare græder og græder - har brug for ro og hjælp til at falde i søvn...
Det er uhyre vigtigt at kamillete eller kogt vand ikke kommer til at udgøre så stor en mængde, at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Af samme årsag bør børn som kun lige akkurat tager på og som har svært ved at holde deres vægt ikke fyldes op med kamillete. De skal have mælk og ikke andet. De har brug for den næring der er i mælken og der er ingen næring i kamille.
Det var for nogle år siden fremme, at børn ikke burde få kamillete, hvis der var allergi i familien, da kamille er en græs-art og derfor kunne medvirke til en øget risiko for f.eks høfeber. Denne påstand er dog så vidt jeg ved ikke blevet dokumenteret. Kamillete, let sødet, til syge børn har altid være et gammelt husmoderråd og man mener at kamille har en dæmpende effekt på slimhindeirritation. Man har for mange år siden fastslået at denne lindrende effekt ikke skyldes indhold at acetylsalicylsyre.
Så kamille er ikke farligt og udløser ikke allergi, men tager naturligt pladsen op for mælk, som er det Emil skal have at drikke. Hvis I vælger at give jeres dreng kamillete, så skal det altså være i en mængde som ikke går ud over hans mælkeindtag og så er det noget I vælger at bruge som 'sidste løsning' og ikke noget han skal have som en vane hver dag, da det så netop hurtigt kan komme til at fylde for meget i forhold til mælkeindtag.
Jeg håber at ovenstående besvarer dine spørgsmål og hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske