Svar: Tip til at gå fra tre lure til to - og til at sove hele natten
30. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lillian
Hvor er det dejligt at høre at det går så godt og hvor er det dog heldigt at de fleste børn er glade for den familie de havner i :o)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og jeg synes det vil være rigtig ærgeligt at pille ved noget som så fint fungerer. Jeg tænker at Flora stille og roligt selv vil begynde at give tegn til, når hun kan undvære den sidste lur - så får du hende simpelthen ikke til at sove, - men lige nu lyder det som om at hun har behov for den. Det lyder heller ikke som om at den giver problemer i forhold til at få hende til at sove om aftenen eller lignende... så beklager, det er ikke lige nu I skal ændre på det:o)
Du må altså tro på at hun stille og roligt selv vil vise tegn på at hun kan springe luren over og det vil ganske givet også kunne få betydning for hendes søvn om natten.
Jeg tænker at i takt med at hun bliver ældre, så vil hendes behov for mere mad også spille ind og hun vil således have behov for frokost, der hvor hun lige nu sover middagslur. Derfor vil det på sigt blive muligt for dig at putte hende til formiddagslur lidt senere end nu, tage hende op igen frokost og så putte hende igen over middag - fordi tidspunkterne for hendes lure vil ændre sig, så vil hun også kunne nøjes med to lure dagligt.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugt, brødskorper og lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til formiddagslur med flaske ca kl 10, sover måske en times tid
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos lavet af stort set alle slags grøntsager, gerne noget der smager af noget. Stille og roligt skal hun også til at have lidt kogt kød og fisk. Igen få lidt ristede rugbrødshumplere, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med, Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur mellem kl. 13-14
Eftermiddag 16: Flaske, kan også her få lidt frisk frugt, evt. lidt frugtmos
Powernapper evt. her, men det er så her at luren måske begynder at kunne springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunkt i det I spiser. Igen kogt kød eller fisk og igen også brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med ved bordet, imens at I spiser. Vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 22: Evt en flaske inden du selv går i seng.. det kan du måske godt nå i håb om at hun så ikke vågner kl 04. Ellers er det fint at bibeholde planen som nu - give flasken 04 og så starte dagen lidt før med grød...
Jeg håber at dette hjælper dig lidt videre og ja, - hun må få næsten alt, men ikke ymer, ylette, kvark, honning, rosiner, komælk i større mængder og ej heller sushi... Men appelsin er helt okay:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske