Svar: Gylp og mavepine
21. februar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Rie
Brug af kamillete bliver meget diskuteret. Hvis din datter i øvrigt trives og har taget godt på efter fødslen, så ser jeg ikke noget problem i at du giver hende lidt kamillete. Men hun er dog stadig så lille at du skal tænke på at at der jo ingen næring er i kamille, hun må derfor ikke få så store mængder at det er på bekostning af et egentligt måltid.
Det kan være en fordel at komme en lille smule sukker i kamilleteen da sukker da sukker kan have en smertestillende effekt og sammen med kamillen kan have en beroligende virkning på din datter.
Da du ammer og din datter kun er 15 dage gammel, vil jeg foreslå dig at du give hende lidt på en sprøjte. Det vil sige at du laver lidt kamille med sukker (en teskefuld til 100 ml), køler det ned til 37 grader og trækker f.eks. 10 ml op i en sprøjte. Sprøjten placerer du i hendes mundvig og hun kan så lappe teen i sig. Hvis hun aldrig har fået flaske vil det være uhensigtsmæsssigt at begynde på flaske nu, da hun fortsat er så lille. Flasken kan på nuværende tidspunkt ødelægge amningen.
Derudover så vil jeg foreslå dig at holde lidt pauser undervejs, når hun får mad. Så hun simpelthen får mulighed for at bøvse lidt undervejs og fordøje maden bedre.
Fortsat held og lykke med hende og et stort tillykke med den lille pige som lyder til at spise gevaldigt godt hos sin mor:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske